KONFRONTASJONER: Norsk Friluftsliv ser for seg mange slike konfrontasjoner når regjeringen nå legger opp til en liberalisering av dagens regelverk for bruk av vannscootere. Foto: Norsk Friluftsliv
KONFRONTASJONER: Norsk Friluftsliv ser for seg mange slike konfrontasjoner når regjeringen nå legger opp til en liberalisering av dagens regelverk for bruk av vannscootere. Foto: Norsk FriluftslivVis mer

Debatt: Vannscooterforskriften

Liberaliseringen av vannscooter-reglene vil ødelegge for mange

 Når regjeringen nå har trumfet igjennom opphevingen av vannscooterforskriften, er det en liberalisering som er til glede for noen få, og som vil ødelegge for veldig mange.

Meninger

Regjeringen har fra i dag opphevet vannscooterforskriften. Det betyr at vi får høyere fart nærmere land og flere alvorlige situasjoner. Norge vil også få et av de mest liberale regelverkene i Europa.

I 2013 ble Norge pålagt av EU/EØS å tillate vannscooterkjøring. Derfor er det fritt fram å kjøre vannscooter 400 meter fra land på sjøen og 500 meter fra land på innsjøer. For å komme seg ut dit, må vannscooterføreren holde en fart på fem knop – og kjøre i en rett linje ut gjennom forbudsbeltet.

FAGSJEF: Siri Meland. Foto: Norsk Friluftsliv
FAGSJEF: Siri Meland. Foto: Norsk Friluftsliv Vis mer

Disse reglene mener regjeringen er for kompliserte for vannscooterførerne å forholde seg til. Derfor har regjeringen nå likestilt vannscootere med fritidsbåter.

Stemmene som ønsket regelverket opphevet, mente å tro at vi hadde strenge vannscooter-regler i Norge. Sannheten var at regelverket for vannscootere i Norge var veldig liberalt sammenliknet med regelverket i andre europeiske land.

I Italia og Tyskland er det en forbudssone på 500 meter fra land der det er strand eller badende, mens forbudet gjelder til 300 meter fra land i Frankrike og Danmark. I Spania, Italia, Portugal, Frankrike og Tyskland har man bare lov til å kjøre vannscooter i dagslys, når det er fint vær og god sikt. I Norge er det ingen begrensninger for tidspunkt, vær og vind for å kjøre vannscooter.

En rekke av landene stiller også krav til registreringsskilt, egne førerkort og 18-årsgrense, noe man ikke har i Norge.

Vannscootere er et leketøy som er bygget for fart og moro. Den kan kjapt endre retning og holder ofte svært høy fart. Det opplevde vi nylig, da to studenter døde etter å ha blitt påkjørt av en vannscooter i København.

Når regjeringen nå opphever vannscooter-forskriften, blir konsekvensen at vannscootere kan holde høyere hastighet nærmere land. Det vil bli farligere for dem som bader og padler, trivselen for de mange som oppsøker sjøen for rekreasjon vil synke og sjøfuglenes viktige hekke- og yngleplasser truet. Regjeringen og reiselivsbransjen jobber hardt for å selge naturbaserte opplevelser til internasjonale turister. Da er det dumt å senke verdien på det som vil bli en av våre store næringer i framtida: Stille, mektig og urørt natur.

I en spørreundersøkelse gjennomført av Norsk Friluftsliv tidligere i vår, svarte hele 75 prosent av kommunene som hadde tatt stilling til spørsmålet at de ønsker et vannscooterforbud – eller ville beholde dagens regelverk. Når regjeringen nå likevel har trumfet igjennom opphevingen, vil det være en liberalisering som er til glede for noen få, og som vil ødelegge for veldig mange.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook