Lidl'i hemmelig

Butikkjeden Lidl nekter å uttale seg. Det gjør billigkjedematbutikken Lidl'i spennende for media. Skal du ha PR, gjelder det å holde kjeft og være vanskelig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Sannsynligvis

vet du nå at matvarekjeden Lidl fra Tyskland er i ferd med å etablere seg i Norge. Du vet de selger billige varer, riktignok ved å presse lønninger ned og ansatte hardt. Kanskje vet du også at de er veldig hemmelighetsfulle og mystiske, og at de alltid og konsekvent nekter å uttale seg til pressen.

Men hvis dette er noe de virkelig gjør, hvorfor og hvordan vet du da så mye om dem? Fordi journalister elsker historier med hemmelighetskremmeri, for da kan vi avsløre noe. Når Lidl nekter å uttale seg, frir det oss fra den vonde følelsen av å levere tekstreklame: De vil jo ikke at vi skal skrive om dem. Så da gjør vi det, mot deres vilje. Men hvem er det som lurer hvem når effekten av skriveriene er at halve Norge nå vet alt om hva Lidl er og at de er på full fart inn i landet?

På journalistenes

eget debattsted på nett, Normedia, har det de siste dagene rullet en debatt om nettopp Lidl, og dekningen av Lidl, og hvem som lurer hvem. «Hvorfor tror du Lidl-guttene ankommer i like Audier, går i fancy dresser og sørger for at alle kan se at de skal ha et møte - for deretter å si {lsquo}ingen kommentar'. Dette handler om relativt billig mediestrategi og det er det forbausende få som har fått med seg,» skriver nyhetsredaktør Tore Bollingmo i Moss Avis, og summerer slik opp effekten av Lidl-mystikken presist.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer