Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Anmeldelse: «Ragnarok» på Netflix

Like dårlig som det høres ut

Jotner og guder har fått på seg russedressen i «Ragnarok». Det skulle helst ikke ha skjedd.

NY MYTOLOGI-VRI: «Ragnarok» er et oppvekstdrama som bygger på en ny vri på norrøn mytologi. På rollelista er skuespillere som David Stakston, Herman Tømmeraas, Emma Bones og Henriette Steenstrup. Video: Netflix Vis mer

TV: «Skam» ble et internasjonalt TV-fenomen med god grunn. Endelig fikk vi et skarpt generasjonsportrett med nerve og vidd. Så tok «Skam» farvel, alle ungdommer fikk abstinenser og et utall liknende dramaserier har forsøkt å fylle tomrommet.

Netflixs storsatsing «Ragnarok» har falt for suksessoppskriften, men den var visst ikke nok.

«Ragnarok»

2 1 6

Drama

31. januar
Beskrivelse:

Overnaturlig ungdomsdrama i seks deler.

Kanal:

Netflix

«Som å gå inn i en av suvenirbutikkene på Karl Johan, og dvele litt ved trollet utenfor.»
Se alle anmeldelser

«Ragnarok» er konsekvensen av at dovne manusforfattere har pitchet «Skam!» i første del av addisjonsstykket, «pluss det norrøne Thor-universet».

Det er like dårlig som det høres ut.

Serien virker ved første øyekast original, men er et merkelig oppkok av sjangre og kassasuksesser. De fungerte hver for seg, men sauses her sammen til en tynn suppe.

Underdog

Historien begynner kjent: En hjertevarm mor (Henriette Steenstrup) har fått jobb i en liten by utenfor allfarvei. Med på lasset er hennes to sønner: Klysete Lauritz (Jonas Strand Gravli) og snille Magne (David Stakston).

Magne er en ordblind gutt som på unorsk vis har klart å dumpe klassetrinn. Satt opp mot de andre ungdommene, gestalter han en form for trolsk dumskap med sin storvokste kropp og brilleinnfatning. Men en dag får han uante krefter.

Magne har vansker for å bli klok på sosialt spill, det kunne blitt interessant, men her gjøres det sløvt overtydelig.

Jente sier: «Du er morsom». Han: «Er det bra?». «Morsom er bra». Gjesp. Slike dialogutvekslinger er «Ragnarok» full av.

STJERNESKUDD: David Stakston (til venstre) ble kjent gjennom NRK-suksessen «Skam», mens Jonas Strand Gravli hadde en av hovedrollene i Paul Greengrass' film «22 July». Foto: Netflix
STJERNESKUDD: David Stakston (til venstre) ble kjent gjennom NRK-suksessen «Skam», mens Jonas Strand Gravli hadde en av hovedrollene i Paul Greengrass' film «22 July». Foto: Netflix Vis mer

Skumle greier

Edda ikke er et ordinært norsk tettsted, og det gjøres verkende klart fra første kvarter.

Her er det skumle greier på gang, og hvor ellers skal mørket ha arnested enn den enorme vampyriske villaen på toppen av et fjell? Her bor herr og fru Jutul med sine to barn, Fjor (Herman Tømmeraas) og Saxa (Theresa Frostad Eggebø).

Ikke bare har de rare navn, de er også vakre og slemme. Men den okkulte mystikken slår varige sprekker når de får på seg russedressen.

I «Ragnarok» er det er nemlig foruroligende kort avstand fra snop på sofaen til bankende dyrehjerter. Fra den sykt stress innleveringen i sosialantropologi til nakenbrøl på Trolltunga. Ja, sjangerblandingen overrasker, men det betyr ikke at den fungerer.

Mysterium

Så mistenker Magnes venn Isolde (Emma Bones) at fjorden er forgiftet. Blekkulfs miljødetektiver er på sporet av noe guffent. Det er en kime til et spennende mysterium, men løsningen er åpenbar.

Hakket mer mystisk er hvordan serieskaperne har klart å skusle bort så mye skuespillertalent.

Rollegalleriet bekles av mange «Skam»-skuespillere, men «Ragnarok» mangler forbildets fine og naturtro følelsesspill. I stedet føles den både oppstyltet og gjennomregissert.

For å ta et eksempel: Når Magne møter moren sin på skolen, må den kule fyren lire av seg: «Så kuuult, henter morra di deg på skolen hver dag eller?». Jepp. Klassisk mobbefrase.

Jeg tar meg selv i å tenke at barnefilmer som «Pitbullterje» har en langt mer dyptloddende psykologi.

Og når det kommer til stykket er «Ragnarok» full av slike karikerte replikker. Replikker ingen vgs-elev ville tatt i med ildtang.

FRA NRK TIL NETFLIX: Emma Bones, kjent fra NRK-serien «Heimebane», i en scene fra «Ragnarok». Foto: Netflix
FRA NRK TIL NETFLIX: Emma Bones, kjent fra NRK-serien «Heimebane», i en scene fra «Ragnarok». Foto: Netflix Vis mer

Norge på utstilling

Produksjonsmessig har serien sine kvaliteter. Visuelt er den storslått, med panoramablikk over Eddas dype fjorder og høye fjell. Det er ingen tvil om at dette har vært en dyr produksjon.

Som eksportvare står «Ragnarok» hakket sterkere enn som underholdningsserie. Serien virker som en slags gusten gavepakke til asiatiske «Skam»-fans.

Endelig en serie komplett med «Skam», norrøn mytologi og norsk natur! Check, check, check. Praktisk nok på Netflix, så slipper man å dra på den dyre norgesturen.

«Ragnarok» føles således litt som å gå inn i en av suvenirbutikkene på Karl Johan, og dvele litt ved trollet utenfor.