Liker du «Metroid» vil du elske dette

Vel, sjansen er stor for at du vil det uansett.

LENGE HAR VI SETT at små, uavhengige spillfirmaer har laget de beste spillene på markedet, til tross for få folk og små budsjetter.

I stedet for å sprenge alle grenser med superavansert grafikk og Hollywood-aktige produksjonsverdier, har mange i stedet hatt stor suksess med enkle ideer knyttet sammen med unike spillmekanismer.

Fjorårets suksesser «Braid» og «World of Goo» og årets nydelige «Trine» er gode eksempler på dette.

LITT INTERESSANT er det derfor å se at de store gutta i spillbransjen nå har lært noe av denne trenden.

Det at de små utviklerne ikke kan lage storproduksjoner skal vel ikke hindre de som vanligvis lager storproduksjoner fra å diske opp med småperler som bare selges digitalt?

«Gears of War»-skaper Epic Games kjøpte i fjor det lille selskapet Chair, som dermed fikk lov til å leke seg med den heftige spillmotoren Unreal Engine 3 da de utviklet «Shadow Complex» (som bare er å finne på Xbox Live Arcade).

SPILLET ER NOE i disse dager så unikt som et sideskrollende 2d-skytespill, ikke ulikt det vi spilte på konsollene våre for 20 år siden.

Forskjellen her er bare at selv om hovedpersonen Jason Fleming beveger seg til høyre, venstre, opp og ned, befinner fiendene seg gjerne også innover i brettene.

Siktet vil da automatisk bevege seg mot fiendens posisjon, og semi-3d-effekten oppnås på glimrende vis.

Jason og kjæresten har forvillet seg ned i en underjordisk grotte, der det befinner seg skumlere ting enn flaggermus.

Godt gjemt i det underjordiske kjempekomplekset er en hel hær med soldater som vil overta styringen i USA, og Jason får etter hvert mer enn bare den kidnappede kjæresten å tenke på når han beveger seg gjennom korridorene.

UNDERVEIS FÅR DU nemlig oppgraderinger av både våpen og utstyr, og disse tillater at du kan åpne opp tidligere utilgjengelige områder for videre utforskning.

Der hvor du tidligere ville druknet, kan du etter å ha fått dykkermaske til drakten din oppdage helt nye områder av det stadig større kartet - og så videre.

1

Helt fra start vil du også se fargekodede dører, vegger og så videre når du lyser på dem med lommelykten din - men det er kanskje først mye senere at du kan komme tilbake med for eksempel granatkaster og skyte deg gjennom. Det gjelder med andre ord om å huske hvor de spennende stedene er, og så returnere ved en senere anledning.

OM DU HAR SPILT et «Metroid»-spill vil du føle deg hjemme fra første stund — «Shadow Complex» er nemlig mer enn bare litt inspirert av dette.

Og det er i mine øyne bare en god ting, spesielt når det er pakket inn i en så engasjerende og velskrevet historie som her - visstnok basert på Orson Scott Cards roman «Empire».

Det overraskende omfattende spillet er en drøm for alle oss som liker å utforske spillverdener på jakt etter stadig nye oppgraderinger og utfordringer. Selv satt jeg til klokka var morgenkvist, bare fordi jeg ville spille litt til.

Selv om jeg av og til ønsket både tøffere fiender og gåter, er det spillet har å by på mer enn nok for en sekser i min bok.