Lillebror

NORGE I CANNES: Norsk filmbransje har grunn til å strutte av selvtillit akkurat nå. Vi er ikke lenger bare danskenes snørrete lillebror, og selveste kulturministeren skal med på lasset når «våre gutter» skal til Cannes med filmene sine. Trond Giske skal bistå med å skape oppmerksomhet rundt de norske bidragene i flommen av internasjonal glamour og glitter på Croisetten. Kanskje er det dårlig gjort midt i festrusen å minne Giske om jobb nummer én, som i filmsammenheng er å berede grunnen, økonomisk og politisk, for fortsatt blomstring i norsk film.

KNOPPSKYTINGEN er så vidt begynt, og det har tatt sin tid. Det vi ser resultatene av nå, er en filmsatsing som startet i Åse Klevelands tid som kulturminister, fortsatte med opprettelsen av Filmskolen på Lillehammer på 1990-tallet og nå manifesterer seg i en «masseproduksjon». 19 langfilmer i 2005 er masse i norsk målestokk, og et nivå som begynner å bli stort nok til man kan finne en eller to internasjonalt konkurransedyktige filmer i hver årsproduksjon.

DE STERKESTE norske filmene er åpenbart de som våger å være sære og originale, skal vi dømme etter årets Cannes-utvelgelser. Om Jens Liens «Den brysomme mannen», som er tatt ut til Kritikeruken, har filmkonsulentene uttalt at «den neppe likner noe annet» som lages i norsk film for øyeblikket. Om Christopher Nielsens «Slipp Jimmy fri», som har fått æren av å være avslutningsfilm i Kritikeruken, er ordlyden omtrent ded samme, filmen er «annerledes» og har et helt eget univers. Både Stefan Faldbakkens «Uro» i det prestisjefylte sideprogrammet «Un certain regard» og Bobby Peers\' «Sniffer» i hovedprogrammet for kortfilm borger for noe utenom det vanlige. Kvalitet, ja visst, men et personlig filmspråk rangerer alltid høyest på prioriteringslista hos Cannes-juryene.

MAN KAN NEPPE bevilge seg til originalitet. Men nå øyner vi faktisk de gryende resultatene av en bevisst filmsatsing over tid. Derfor bør en forhenværende lillebror i etterkant av festrusen oppmuntres til enda mer systematisk satsing. Husk storebror - danskene - ser deg. På kino i Cannes.