Påfallende mange av dagens krimserier har følgende oppskrift: En forbrytelse begås på et gudsforlatt, lite sted. En nevrotisk etterforsker som har vokst opp på stedet, må motvillig vende hjem og ta saken. Plottet viser seg ofte å ha forbindelser til etterforskerens traumatiske barndom.
Dette gjelder eksempelvis den svenske serien «Rebecka Martinsson», og ikke minst min krimfavoritt fra fjoråret: Peter Mays krim-trilogi fra Hebridene om «Lewismannen».
Med Dagbladet Pluss kan du dykke ned i en verden av eksklusivt innhold som berører, beriker og begeistrer
Kom tett på de sterke historiene. Bli med på innsiden og bak fasaden. Ta gode valg i hverdagen ved hjelp av våre tips, tester og guider.
Du kan si opp når som helst.
Her finner du bruker- og abonnementsvilkår.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger