DEBATT

Anne Lindboe blir PBL-sjef:

Lindboe må avklare om hun skal være barnas eller profitørenes ombud

Eksemplene er mange på at eierne av PBLs kommersielle medlemsbarnehager setter hensynet til egen profitt foran barnas beste.

BLIR BARNEHAGE-LOBBYIST: Denne uka ble det kjent at Anne Lindboe blir administrerende direktør i Private barnehagers landsorganisasjon (PBL) når hun er ferdig som barneombud. Foto: Lars Eivind Bones
BLIR BARNEHAGE-LOBBYIST: Denne uka ble det kjent at Anne Lindboe blir administrerende direktør i Private barnehagers landsorganisasjon (PBL) når hun er ferdig som barneombud. Foto: Lars Eivind Bones Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Tidligere barneombud Anne Lindboe går nå til jobben som talsperson for en av landets mest kontroversielle grupper.

Her tenker jeg ikke på de ideelle barnehagene som er med i Private barnehagers landsorganisasjon (PBL), men de kommersielle milliardkonsernene som dominerer PBL og styrer organisasjonens agenda.

Disse har vært i hardt vær de siste årene, og med god grunn.

Ifølge sin egen formålsparagraf skal PBL «bidra til å øke kvaliteten og verdiskapningen i medlemsbarnehagene, til beste for barn, foreldre/foresatte, ansatte, eiere og samfunnet for øvrig».

I det siste har det kommet flere rapporter som dokumenterer at PBLs største og mest innflytelsesrike medlemmer, de store kommersielle kjedene, har latt hensynet til «verdiskapingen» for eierne komme foran hensynet til kvaliteten «til beste for barn».

For noen uker siden kom en rapport fra Telemarksforskning, bestilt av Kunnskapsministeren, som viste at lønnsomheten i de kommersielle kjedebarnehagene er høyere enn i andre barnehager, samtidig som bemanningen er lavere.

Revisorfirmaet BDO har i en annen rapport for Kunnskapsdepartementet nylig dokumentert akkurat hvor lønnsomt de seks største kommersielle kjedene driver. En tredjedel av barna som går i private barnehager, går i en barnehage eid av disse seks kjedene. Fortjenesten er mer enn tre ganger så høy som på Oslo Børs, og eiernes oppsamlede fortjeneste steg fra 250 millioner kroner i 2007 til 4 milliarder kroner i 2016.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer