NYTT FAMILIEMEDLEM: Sara i Linde Hagerups «En bror for mye» får plutselig en ny lillebror like før jul. Det har hun ikke ønsket seg.  Illustrasjon fra boka: Jens A. Larsen Aas
NYTT FAMILIEMEDLEM: Sara i Linde Hagerups «En bror for mye» får plutselig en ny lillebror like før jul. Det har hun ikke ønsket seg.  Illustrasjon fra boka: Jens A. Larsen AasVis mer

Linde Hagerups roman snakker rett til barn i lettlest-alderen

Men gir dem mer å tygge på enn de vanligvis blir avspist med.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Er det lov å mislike noen som nettopp har mistet moren sin? Som er mye mindre enn deg? Som har all grunn til å være sutrete og selvopptatt?

Linde Hagerup skriver lett og presist om forbudte følelser i barneromanen «En bror for mye». Den åpner dramatisk, med et dødsfall og en stor omveltning for en liten kjernefamilie.

Men i sentrum står en gjenkjennelig niåring, med tanker og utfordringer hvem som helst kan identifisere seg med, særlig hvis de har småsøsken.

Poetisk og rett fram

Sara gleder seg til å feire jul med mamma, pappa og storesøster Emilie, men det er et lite skår i gleden: Som vanlig skal mammas venninne Karin komme for å feire med dem, sammen med slitsomme Steinar på fem. Sara kan ikke fordra ham. Så skjer det fryktelige: Karin dør. «Det var noe med hjertet hennes. / Det bare slutta å virke. / I går hadde hun vært levende. / I dag var hun død», skriver Hagerup på sitt korthugde rett fram-vis.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn