Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Pluss

Mer
Min side Logg ut
Du leser nå Dagbladet Pluss

Linde Hagerups roman snakker rett til barn i lettlest-alderen

Men gir dem mer å tygge på enn de vanligvis blir avspist med.

NYTT FAMILIEMEDLEM: Sara i Linde Hagerups «En bror for mye» får plutselig en ny lillebror like før jul. Det har hun ikke ønsket seg.  Illustrasjon fra boka: Jens A. Larsen Aas
NYTT FAMILIEMEDLEM: Sara i Linde Hagerups «En bror for mye» får plutselig en ny lillebror like før jul. Det har hun ikke ønsket seg.  Illustrasjon fra boka: Jens A. Larsen Aas Vis mer

Er det lov å mislike noen som nettopp har mistet moren sin? Som er mye mindre enn deg? Som har all grunn til å være sutrete og selvopptatt?

Linde Hagerup skriver lett og presist om forbudte følelser i barneromanen «En bror for mye». Den åpner dramatisk, med et dødsfall og en stor omveltning for en liten kjernefamilie.

Men i sentrum står en gjenkjennelig niåring, med tanker og utfordringer hvem som helst kan identifisere seg med, særlig hvis de har småsøsken.

Poetisk og rett fram

Sara gleder seg til å feire jul med mamma, pappa og storesøster Emilie, men det er et lite skår i gleden: Som vanlig skal mammas venninne Karin komme for å feire med dem, sammen med slitsomme Steinar på fem. Sara kan ikke fordra ham. Så skjer det fryktelige: Karin dør. «Det var noe med hjertet hennes. / Det bare slutta å virke. / I går hadde hun vært levende. / I dag var hun død», skriver Hagerup på sitt korthugde rett fram-vis.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

visa card Betal trygt med Visa eller Mastercard.

PLUSS TIL 1. AUGUST

HELGEKUPP

1 kr

(Fornyes automatisk til 249,-/kvartal)

KJØP PLUSS TIL 1. AUGUST

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

PLUSS TIL 1. AUGUST 1 kr Fornyes automatisk til 249,-/kvartal

*Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris (249,-/kvartal) etter tilbudsperioden. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper. Fremtidige betalinger trekkes fra ditt registrerte betalingskort.

1 UKE

55 kr

(Fornyes automatisk til 55,-/uke)

KJØP 1 UKE

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

1 UKE 55 kr Fornyes automatisk til 55,-/uke

*Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris (55,-/uke) når perioden utløper. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper. Fremtidige betalinger trekkes fra ditt registrerte betalingskort.

1 ÅR

LES LENGRE - BETAL MINDRE

795 kr

(Fornyes automatisk til 795,-/år)

KJØP 1 ÅR

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

1 ÅR 795 kr Fornyes automatisk til 795,-/år

Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris (795,-/år) etter tilbudsperioden når perioden utløper. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper. Fremtidige betalinger trekkes fra ditt registrerte betalingskort.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

VELKOMMEN TIL

Dagbladet Pluss

Takk for at du har kjøpt tilgang på Dagbladet Pluss
For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement
anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Du har allerede et gyldig abonnement.

For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement, anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Kjøpet ble avbrutt

Du valgte å kansellere kjøpet. Din konto ble ikke belastet. Vil du prøve igjen?