-«Lindmo» er «old school»

«Lindmo» og NRK1 opplever dalende seeroppslutning. Nå kuttes «Lindmo» med to program i sesongen. Medieekspert mener familieprogrammer må endre kursen, for å ikke miste seere over til andre konkurrenter.

NEDGANG: Færre ser på TV og Lindmo sine tall daler. Medieekspert mener grunnen ligger i familiedynamikken. Foto: Julia Marie Naglestad / NRK
NEDGANG: Færre ser på TV og Lindmo sine tall daler. Medieekspert mener grunnen ligger i familiedynamikken. Foto: Julia Marie Naglestad / NRK Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I går kom meldingen om NRK-kuttene som skjer til nyåret, og flere programmer i underholdningsavdelingen vil oppleve kutt. «Lindmo» mister to programmer i høstens sesong, og «Kåss til Kvelds» kuttes med tre, bekrefter underholdningssjef Christina Rezk Resar.

Antallet som ser på TV minker for hvert år, ifølge SSB. Det samme har seertallet til «Lindmo» gjort, om det er grunnen til at NRK nå har bestemt seg for å kutte programmet med to programmer, er ikke kjent.

Fungerende redaktør i NRK Underholdning, Christina Rezk Resar sier at kuttene skal skje i programmene framfor å kutte stillinger.

- Det er mange forskjellige kutt som skal gjennomføres nå, og alle må bidra litt dersom vi skal komme i havn, opplyser Resar og legger til at kuttene ikke vil ramme publikum i stor grad.

Vårsesongen til «Kåss til kvelds» vil bli kuttet med tre programmer, og «Lindmo» med to programmer.

Trend

Seersnittet til «Lindmo» høsten 2020 endte på 663 000. Høsten 2021 endte med et snitt på 551 000. «Lindmo» hittil i år ligger på 462 000. Men enkelte sendinger denne sesongen har vært nede i 365 000 seere.

- Har ikke programmet tempoet eller språket som trengs, vil de glippe veldig fort, sier medieekspert og førstelektor ved Høyskolen Kristiania, Karl Fredrik Tangen.

Det er på grunn av dette han mener at «Kåss til Kvelds» vil være det familien velger, framfor andre programmer som «Lindmo» eller «Skavlan».

- Det skal generelt sett mindre til før folk kjeder seg i dag, som betyr at seere forventer programmer til å være raskere, mer fargerikt og dagsaktuelt, forteller han.

Han tror framtidige program vil måtte være mer fleksible samtidig som utbytting vil skje raskere. Dette på grunn av kravene som stilles til hyppighet og relevant underholdning, og derfor tror han ikke at «Lindmo» vil måle opp.

- Utviklingen av «Lindmo» følger i stor grad utviklingen av TV-markedet, der stadig færre ser på lineær-tv, skriver Maren Eline Fossan fra NRKs analyseavdeling til Dagbladet.

En endring i TV-bransjen

Karl Fredrik Tangen, mener familieprogrammer er det eneste som vil holde lineær-tv gående, om de gjør det riktig.

- Nå er det vridd. For 40 år siden gikk familieprogrammene på voksnes premisser, nå er det barna som først må tilfredsstilles, sier Karl Fredrik Tangen, samfunnsgeograf og førstelektor ved Høyskolen Kristiania.

Han mener at familieprogram har blitt til barneprogram, som også er for voksne - men av en grunn.

- Litt «old school»

Ifølge Tangen er idealet i enhver familie å samles, og tv-skjermen har i helgene lenge vært noe familien kan samles rundt. Om programmer som for eksempel «Lindmo» ikke klarer å bli tålt av både barn og foreldre gjør de ikke jobben sin.

- «Lindmo» er «old school». Klassisk «talkshow» i form og tema, men TikTok og Youtube-vante barn holdet det ikke ut. Også voksne har blitt tilvent raskere TV med mindre dødtid.

Prosjektleder i Lindmo, Vivi Stenberg mener «Lindmo» fungerer som et samlingspunkt for nordmenn som skaper samtaler om historier som overrasker og beveger.

- «Lindmo» sin hovedmålgruppe er 19-49, og det gjenspeiler seg også i sendetida vår, forklarer Stenberg.

Men de er klar over at seertallet på den generelle basis er synkende.

- Talkshowsjangeren er et typisk lineært konsept, som har den største seermassen på NRK1 og mindre seing i NRK TV i etterkant av sendingen. Dermed kan vi ikke si at «Lindmo» «tar igjen» det tapte fra NRK1 i NRK TV, fortsetter Fossan.

Dagbladet har forsøkt å få en kommentar fra Anne Lindmo i saken, men hun har ikke hatt anledning til å svare Dagbladets henvendelse.

«Skavlan» falt og «Lindmo» tok over

I 2018, da «Skavlan» fremdeles tilhørte NRK1 lå gjennomsnittlig seertall på 702 000 med 46 prosent markedsandel, ifølge VG. «Lindmo» med 405 000 seere, har 49 prosent markedsandel. Store tall som viser en endring av det totale seertallet til NRK1.

Etter overgangen til TV 2 mistet «Skavlan» halvparten av seerne sine. Ifølge tall fra TV 2 satt programmet igjen med 195 000 seere på sist sending.

Da «Skavlan» forlot NRK ble «Lindmo» den gjenstående «talkshow»-stoltheten.

NEDGANG: Skavlan fullførte seks sesonger hos TV2 før han trådde av. Foto: NTB
NEDGANG: Skavlan fullførte seks sesonger hos TV2 før han trådde av. Foto: NTB Vis mer

Familieprogrammer treffer ikke

Karl Fredrik Tangen, samfunnsgeograf med spesialisering innenfor media og PR, mener det er en tydelig grunn for at færre ser på TV, og at færre ser på «Lindmo».

- Familieprogrammene kan ikke bli kjappere enn TikTok, men de må tilby nok inntrykk til at de ikke kjeder vekk barna, forklarer Tangen.

- Og fordi slike program også er litt lidelse for foreldrene, står de i fare for å miste alle når de uansett ikke samler familien til helgekos, legger han til.

Han mener at praksisen i familieprogram må tilpasses slik at det passer til både en 8-åring og 40-åring. Om ikke tror han direkte-TV vil fortsette å bli byttet ut med andre alternativer.

ENDRING: Karl-Fredrik Tangen ser en endring i TV. Han tror programmene må endre stuktur om de skal vare like lenge som de en gang kunne. Foto: Høyskolen Kristiania
ENDRING: Karl-Fredrik Tangen ser en endring i TV. Han tror programmene må endre stuktur om de skal vare like lenge som de en gang kunne. Foto: Høyskolen Kristiania Vis mer

- De voksne har alltid ønsket å samle familien, men forskjellen på før og nå er at folk nå trenger interaktiv og rask underholdning, forklarer Tangen til Dagbladet.

- Før klarte voksne å få barna til å se på programmer som «Lindmo», fordi konkurransen var annerledes.

For nå kan de heller være på telefonen om det blir for kjedelig. Derfor tror Tangen at TV-produksjoner som er veldig barnevennlige, som Maskorama, har nådd gjennom til familiene.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer