Lite forlag presser ned bokprisene

Og topper bestselgerlistene.

(Dagbladet.no): Hver mandag preger de små forlagene bestselgerlistene innenfor kategorien «generell litteratur». Likevel hører du lite om dem.

Denne uka troner Spektrum forlag i topp. Forlaget har fem titler innenfor topp 15.

Også Koloritt og Publicom står på lista denne uka, og disse er bare tre i et mylder av mindre forlag. I en tid da vi hører mest om Gyldendal og Aschehougs dominans i bokmarkedet, og fusjoner som den mellom mao.no og Bokkilden.no gjør organisasjonene stadig større og mektigere:

Hvordan jobber de små og hvordan overlever de? Hva har endringene i bokmarkedet å si for dem?

La oss begynne med familiebedriften Spektrum forlag. Forlaget utgir nå 100 titler i året.

Med sitt ønske om å «dra ned de høye norske bokprisene til et mer kontinentalt nivå» (ifølge forlagets nettsider), utgjør Spektrum en trussel mot de store forlagenes faktaavdelinger.

- Det er en snøball som ruller, sier forlagssjef Cyrus Brantenberg til Dagbladet.no.

I 2004 omsatte de for 38 millioner. Det er mye mindre enn kjempen Gyldendal Norsk Forlag, som hadde 463,8 i driftsinntekter i 2004, men nesten like mye som Lydbokforlaget, som omsatte for 44,7 millioner.

<bVIL BEHOLDE FASTPRISEN:</b Cyrus Brantenberg driver Spektrum forlag, som konkurrerer med de store innenfor generell litteratur. - Uten fastprisen kunne forlagene brukt bøkene som lokkemiddel og presset prisene enda lenger ned. Da er vi på ulønnsom side, mener han. Foto: MARIA BØRJA
Vis mer

- Det er veldig vanskelig å overleve som et lite forlag, særlig etter omlegging til ny bransjeavtale og kjedeavtale. Det er nesten umulig å drive økonomisk lønnsomt og ha mange produkter. Man må skille seg ut på en eller annen måte, sier Brantenberg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Presser ned prisene

Dette var tanken bak den nye kursen forlaget staket ut i 2003, og som har ført til forlagets vekst.Da gikk de sammen med Paragon i Köln og det tyske forlaget står nå for 70-80 prosent av Spektrums bøker. En typisk Paragon-Spektrum-utgivelse er en innbundet bok i format A4, med farger, løst omslag og tykt papir. Den er på 300 sider og koster 99 kroner.

- Vi har presset prisene veldig langt ned. Det har gått løs på lønnsomheten hos andre forlag, medgir Brantenberg.

Men hvorfor er en såpass utradisjonell aktør medlem av Forleggerforeningen?

- Det er et veldig godt spørsmål, det er snart ikke så veldig mange gode grunner igjen. Men fastprisen er gulroten. Hadde vi ikke hatt fastpris, kunne bokhandelen funnet på å selge disse bøkene til 49 kroner - med tap, sier Brantenberg.

Han skisserer opp scenarier fra Danmark og Sverige - tilstander han ikke ønsker seg:

- Der konkurrerer kjeder seg imellom med bøker som blir solgt til tap bare som lokkemiddel. Når konsumenten blir vant til å se sånne produkter til de prisene jeg tenker på, da er vi i en usunn spiral. Så fastprisen er viktig for ikke å ha fullstendig Chicago ute i markedet, mener Brantenberg.

Lite forlag presser ned bokprisene

Suksess ved tilfeldighet

Et annet mindre forlag som gir ut såkalt generell litteratur er Orion. De er ikke Orion representert på boklista denne uka, men har en omsetning på rundt 20 millioner kroner i året.

Med rundt 40 nyutgivelser innenfor generell litteratur, er de en konkurrent til alle de store forlagenes avdelinger for faktabøker.

Mer enn halvparten av bøkene som forlaget gir ut er på norsk og Sudoku-bøkene er deres største suksess.

Ved en ren tilfeldighet.

- Det er veldig flaut, jeg oppdaget denne typen bøker på bestselgerlistene. Jeg hadde fulgt veldig dårlig med i timen, ler Bilek.

- Hva er utfordringene ved å drive forlag?

- Det er en vanskelig bransje å komme inn i og du er veldig avhengig av hva bokhandelkjedene gjør. Får du ikke vist fram bøkene dine, hjelper det ikke hvor bra de er. Det er altfor mange gode bøker som støver ned og altfor mange dårlige bøker som selger bra, sier Bilek.

Etterlyser dynamikk

- Hvorfor er dere medlem i Forleggerforeningen?

- Det er et veldig godt spørsmål og jeg vet ikke om jeg har et like godt svar. Men vi er vel med for at forlagene skal stå sammen og ha en felles organisasjon som trekker i samme retning.

- Hva er de største fordelene ved å være medlem?

- Det sikrer at alle deler av landet føler de kan kjøpe inn de samme bøkene, vi blir ikke overbydd av sentrale bokhandlere. Det gir et ryddig bilde for kjøperen, mener Bilek.

- Ulempene er jo motsatt, at du ikke får den dynamikken som kanskje burde eksistere også i vår bransje.

Han mener at frie priser kunne gjort mye for bøker som ikke av seg selv blir bestselgere.

- Når en bok ikke selger, kan prisen være et viktig element for å få den til å selge. Det er fortsatt de få titlene som blir bestselgere, mener Bilek.

Markedet ikke umettelig

Av generell litteratur selger Norli bokhandel i Universitetsgata mest av dokumentar, biografi og memoarer på den ene sida, og kokebøker på den andre.

- Disse utgivelsene er avhengige av nyutgivelser, sier markedssjef Per Erik Olsen til Dagbladet.no.

Han forteller at det har vært ti-tolv eventyrlige år for kokebøkene, men at det nå er i nedgang.

- Er markedet mettet?

- Ja, muligens. Det er ikke mange gode svar på hvorfor, men det er en bølge som har holdt seg lenge. Da Jamies kokebok kom var det nesten en type farsott. Men i fjor merket vi en tilbakegang.

Når det gjelder språkbøker, blomstrer folks interesse for disse som aldri før, som NRK meldte nylig.

- Mer populistiske tilnærminger har gjort språket mer tilgjengelig, kommenterer Olsen.

- Det er nok ikke et umettelig marked, men jeg tror bøkene selger fordi folk synes det er gøy.

Hver mandag sender Dagbladet nyhetsbrevet Litteraturavisa. Hver torsdag kommer Kulturavisa. Brevene inneholder nyheter fra inn- og utland, og er helt gratis.

Meld deg på:

litteraturavisa kulturavisa
Navn:
E-post:
HARDT: - Det går opp og ned, men vi har vel klart oss, sier John Bilek i Orion forlag som i år er 12 år.