FILM: Florian Henckel von Donnersmarck, som har et mye lengre fødenavn, er ikke en pomadisert euro-aristokratisk Bond-skurk, men den tyske regissøren som vant Oscar for sin debutfilm, Stasi-dramaet «De andres liv». Dessverre følger han opp suksessen med en 100 millioner dollars romantisk «caper» som allerede har vært innom flere regissører og der stjernene tydeligvis har stilt opp for pengenes skyld.
«The Tourist» er en nyinnspilling av franske «Anthony Zimmer», visstnok en tett liten thriller, som i Florians hender er blitt en unødvendig likegyldig bagatell. Den er ikke uten underholdningsverdi, men det skyldes auraen Angelina Jolie og Johnny Depp bringer med seg og ikke hva de utretter i selve filmen.
Agenter og gangstere Starten er lovende. Den britiske agenten Elise Ward (Jolie) drikker te på en fortauskafé i Paris, der hun overvåkes av euro-agenter. Hun får et brev fra sin elsker, Alexander Pearce, en svindler som har stjålet milliarder fra en av disse privatflygende gangsterne som omgir seg med et kobbel av russiske livvakter som alle likner på Vladimir Putin.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger