Love me Gander: Menneskene bak musikalen «Come from Away», samlet i rulletrappen på Gander internasjonale flyplass. Foto: Candace Kennedy/The New York Times
Love me Gander: Menneskene bak musikalen «Come from Away», samlet i rulletrappen på Gander internasjonale flyplass. Foto: Candace Kennedy/The New York TimesVis mer

Liten by med stort hjerte

Tettstedet Gander på Newfoundland opplevde invasjon den 11. september 2001, da World Trade Center i New York ble ødelagt av kaprede fly.

Kommentar

Toronto (Dagbladet): Nå er hendelsen blitt en musikal, «Come from Away» og kommer opp i London i februar 2019.

Tenk deg et norsk tettsted, noe mindre enn Drøbak, litt større enn Son. Plutselig lander 38 store, interkontinentale fly med 7000 passasjerer og mannskap. Innbyggertallet blir mer enn fordoblet. Flyene er omdirigert som følge av et terrorangrep mot f. eks. København. Hva skjer da med et slikt samfunn?

Gander var ikke ukjent med interkontinentale flyginger. Stedet hadde vært mellomlandingssted for fly fra Europa de første par etterkrigsåra. Jeg landet der et par ganger sist på 1950-tallet. Stedet var ikke sentrum i verden. Flyplassen var innrettet for at flyene kunne lande, fylle bensin og fly videre.

Men med raske jetfly og større distansekapasitet ble Gander en flyplass man fløy over uten å lande. Kommunens største utfordring ble å skaffe arbeidsplasser for dem som hadde arbeidet på flyplassen. Ikke var fisket lenger en attraktiv virksomhet etter at farvannene rundt Newfoundland ble fisket tom.

Men etter hvert kom en del nye virksomheter. Folk greide seg, og samfunnet var stabilt og harmonisk.

Så plutselig satt de der med strandede flypassasjerer i tusentall fra Europa, Afrika og Asia, samt fra USA. De var en mangfoldig gruppe, de fleste ærlige og gode mennesker. Men noen hadde også uærlige hensikter. De fleste var friske, i sin beste alder, som det heter, noen svært unge, og noen gamle. Noen trengte medisiner som de ikke fikk fordi bagasjen ikke kunne hentes ut av flyene. Apotekene fikk en utfordring.

Ingen visste hvor lenge fly og passasjerer måtte bli på Gander. I flere dager visste man ikke om terrorangrepet var starten på en krig som kunne vare lenge.

Befolkningen ble mobilisert til frivillig innsats, de stilte hus, seng og mat til disposisjon. De fleste jobbet dag og natt for at passasjerer og flybesetning skulle få det mest mulig behagelig. De samlet inn dyner og tepper, tannbørster og andre toalettsaker, mat og drikke. Kafeer og forretninger gikk tomme etter få dager. Og det var langt til nærmeste matlager. Noen ble forelsket.

Først etter en uke, kunne flyene lette og befolkningen på Gander igjen begynne å leve et normalt liv. Men de sosiale og individuelle spenningene preget lenge det lille samfunnet.

Dette er bakgrunnen for en musikal, «Come from Away», som nå går for fulle hus på ett av de sentrale teatrene i Toronto, etter at den har hatt stor suksess andre steder, også på Broadway i New York. Musikalen, skrevet av Irene Sankoff og David Hein, har fått strålende kritikker, og er blitt nominert til en rekke Tony Awards. I høst blir den satt opp i Dublin og i februar 2019 skal den til London.

«Come from Away» er tidvis ustyrtelig morsom, med festlig musikk og kraftfull dans, men undertonen handler om toleranse og solidaritet. Musikalen er en hyllest til et lokalsamfunn som stilt overfor en plutselig krise, løste den på beste måte.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.