Anmeldelse: «The Tomorrow War» på Amazon Prime

Actionfilm

Tidspunkt: 2. juli
Beskrivelse: Sommerens store adrenalinbombe.
Kanal: Amazon Prime

I det siste har det vært mye snakk om hvorvidt Qatar-VM i 2022 skal boikottes eller flyttes til et annet land.

Skaperne bak Amazon Prime-filmen «The Tomorrow War» antar imidlertid at verdensmesterskapet blir værende i Gulfen, og har satt en av filmens første scener til finalen i Lusail.

Rett før det brasilianske landslaget (Norge spiller dessverre ikke i finalen, så filmens univers er i alle fall ikke helt urealistisk) skal avgjøre kampen, avbrytes angrepet av en gjeng tidsreisende soldater fra 2051. Da hjelper det lite med VAR. Soldatene har en viktig beskjed: 30 år fram i tid vil planeten bli angrepet av romvesener. Den kampen kommer til å gå så dårlig at menneskeheten er nødt til å reise tilbake i tid for å hente soldater og arbeidskraft. Som hovedperson Dan Forester (Chris Pratt) blir fortalt: «We are food, and they are hungry».

Egentlig kinofilm

Framtida blir mye, men ikke kjedelig. «The Tomorrow War» er et overflødighetshorn av fantastiske spesialeffekter, romvesener og skyting. Kampscenene, romvesenene og de mange spektakulære omgivelsene ser rett og slett nydelige ut. Filmen har til og med en uironisk montasje av arbeidet på et laboratorium!

Det er ikke noe nytt at strømmetjenester lanserer filmer som i utgangspunktet hadde fortjent å bli sett på kino. I dette tilfellet har det imidlertid en god forklaring. «The Tomorrow War» skulle i utgangspunktet få en vanlig release i fjor, men ble på grunn av pandemien solgt til Amazon Prime. Det må være lov å håpe at man kan se Chris Pratt skyte romvesener på kino ved en senere anledning. Det fortjener filmen.

I mange actionfilmer her i nåtida er det vitenskap og troen på framskritt som skal redde jordas skjebne. Sånn er det også her. En viktig del av kampen mot romvesenene ligger nemlig i forskning og teknologi. Læreren Dan elsker kunnskap og læring, en lidenskap han til stadighet forsøker å inspirere elevene sine med. At han også er en en tidligere spesialsoldat med kroppen til en som fremdeles er i aktiv tjeneste, er selvsagt også en fordel når man er soldat. Som regel er det også mulig å se en metafor eller to i en actionfilm med romvesener. Snedig bruk av klimatrusselen gjør det etter hvert ganske tydelig hvilken metafor filmskaperne har tenkt på. Ikke at det egentlig spiller så stor rolle når skytingen begynner.

Machomenn

Selv om det er hele jordas overlevelse som står på spill, føles det ikke like viktig når filmen prøver å få oss til å føle noe for karakterene. Hverken Dan, datteren (Yvonne Strahovski) eller faren (J. K. Simmons) er spesielt velutviklede eller dype. Dan og faren er macho, slår hardt i bordet når de blir sinte og klarer stort sett bare å vise at de bryr seg ved å drepe noe som truer den andre. For all del, det er jo fint å ha en sånn far når man holder på å bli utryddet som art. Men spesielt gjennomtenkt eller minneverdig er det ikke.

Historien undergraves også litt for ofte av at de fleste karakterene har forutsigbare one-linere på lur etter å ha drept et romvesen eller nesten dødd selv. Det er et grep som kan være morsomt, men her blir vi ofte bare trukket ut av handlingen. Det samme gjelder filmens klimaks, som er farlig nære å bli fryktelig flåsete.

Det skal likevel godt gjøres å ikke finne mye å kose seg med i «The Tomorrow War». Tross noen mangler har regissør Chris McKay («The Lego Movie», «The Lego Batman Movie», «Robot Chicken») laget en meget underholdende adrenalinbombe av en actionfilm som gjør jobben som tidsfordriv i sommer. I alle fall mens vi venter på VM i Qatar i 2022.