- Litt som å fly en usikret kjøkkenmaskin

Amazons drone livsfarlig med dagens teknologi, mener eksperter.

I går kunne vi lese om Amazon-grunnlegger Jeff Bezos' ambisiøse plan om vareleveranser med ubemannede droner. I presentasjonsvideoen (som du kan se i videovinduet over) ser vi et  fjernstyrt helikopter med fire propeller fly avgårde fra et Amazon-varelager med en pakke.

- Man skulle tro dette var ren science fiction, men det er ikke. Vi kan levere varer på 30 minutter, og den tåler en belastning på 2,3 kilo, sa Bezos da han viste fram dronen til en åpenbart lite teknologikyndig programleder på det velrennomerte tv-programmet «60 Minutes». Bezos mener fraktmetoden kan være i bruk inne fire år.

Droner har riktig nok hatt en eksplosiv utvikling de siste åra - og da sikter jeg ikke bare til amerikanernes bruk av slike til henrettelse av angivelige terrorister uten lov og dom. Tanken om å få en luftbåren og lynrask leveranse av den nyeste iPaden, eller for den saks skyld en pizza, slik den amerikanske pizzakjeden Domino's Pizza har demonstrert, er selvsagt besnærende, og fullt tenkelig i et lengre framtidsperpektiv

Men det slo meg ganske umiddelbart at dette umulig kan være særlig realistisk i tidsperspektivet Bezos snakker om, av en enkel grunn: Sikkerhet. Et urbant luftrom fullt av ubemannende, flere kilo tunge droner med knivskarpe propeller må da representere en gedigen risiko?

En telefon til min venn Eirik Solheim, redaktør i teknologibloggen NRKbeta og durkdreven dronepilot på fritida (noe som blant annet har resultert i den legendariske elgvideoen du kan se lenger ned i saken), bekreftet mistanken.

- Hadde det vært 1. april i går, kunne man  jo ha trodd det var en spøk. Men det var det ikke. Det er forsåvidt fullt mulig, rent teknisk. Dronene kan lande nøyaktig nok, og under tvil fly langt nok. Men det er en god del utfordringer knyttet til at slike droner kan være meget farlige.

- Det er riktig nok bare en prototype, men ut fra det jeg kan se av dronen i demovideoen, er den direkte livsfarlig.

Det verste scenariet er en kollisjon mellom en  drone og kommersiell flytrafikk, påpeker Solheim:

- Det er vanlig at  fjernstyrte droner og modellfly ikke har lov til å fly over 400 fot, og dermed ikke skal kunne utgjøre en fare for flytrafikken. Men legehelikopteret skal jo ned når det skal ned, og da er det dumt om det krasjer med en drone fra Amazon.

I daglig bruk vil nok en større fare være at dronene rett og slett ramler ned, på grunn av batterisvikt, tekniske feil eller kollisjoner med andre droner, strømledninger eller annet. Å få en flere kilos drone med last i hodet fra hundre meters høyde, kan selvsagt være dødelig. Solheim minner om at dronene også er meget farlige under landing:

- De er ganske knivskarpe, disse karbonpropellene. Det er litt som å fly en usikret kjøkkenmaskin.

Droner som skytes ned med luftgevær eller andre håndvåpen, og droner som stjeles på bakken, vil også være en utfordring for kommersiell virksomhet, mener Solheim.

Sikkerhetsproblematikken er hovedårsak til at det finnes lover og regler på området. Selv ren hobbyflyging av et fjernstyrt helikopter med videokamera om bord, slik Solheim og andre entusiaster driver, må ha tillatelse til luftfotografering fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet. For alle former for nytte- og kommersiell flyging kreves tillatelse fra Luftfartstilsynet. Det vil nok ikke aktører som Amazon få med det første, sier flyoperativ inspektør Morten Raustein.

- LIVSFARE: Uten bedre sikkerhetssystemer vil kommersiell dronetransport kunne være livsfarlig, mener Eirik Solheim, teknologiekspert i NRK og dronepilot på fritida. Foto: NRKbeta
- LIVSFARE: Uten bedre sikkerhetssystemer vil kommersiell dronetransport kunne være livsfarlig, mener Eirik Solheim, teknologiekspert i NRK og dronepilot på fritida. Foto: NRKbeta Vis mer

- Det er  helt urealistisk i dag. Teknologien finnes ikke for å slippe noe sånt avgårde på egenhånd. Og har man en masse aktører som skal drive med dette, er det bare et spørsmål om tid før det blir et kjempehavari.

- Men man sa jo det samme om bilen i sin tid. Så man skal ikke se bort fra at det vi i dag ser på som helt urealistisk kan bli allemannseie om noen år. Droner er kommet for å bli, sier Raustein med overraskende høy teknologioptimisme til byråkrat å være.


Men Raustein advarer samtidig mot lettsindig omgang med dronene;

- Utviklingen går så fort at regelverket ikke klarer å holde følge. Det gjør heller ikke kunnskapen blant alle som holder på. I gale hender kan disse dronene være livsfarlige, sier Luftfartstilsynets mann.

Husk hjelm, hadde jeg nær sagt.

Oppdatert: Alle som har sett Eirik Solheim snakke om droner, og deretter fly dem innendørs, vet at teknologien har potensiale på en rekke områder. I redigeringen av dette intervjuet falt dessverre et sitat fra Eirik ut, der han sier at utviklingen vil gå rivende fort, og at en framtidig sikker bruk av droner forutsetter oppgraderinger med redundans i driftsystemene, sikring av propellene og sensorsystemer. Solheim er altså skeptisk til sikkerheten ved dronene i dag. Et eventuelt etterlatt inntrykk av mer generell skepsis til teknologien får står helt for Dagbladets regning. 

NRKbeta har skrevet en utfyllende artikkel om hvile regler som gjelder for fjernstyrte helikoptre, modellfly og andre luftbårne hobbydingser. Disse vil trolig også gjelde for Shai Goiteins elektriske papirfly, som Dagbladet skrev om tidligere i dag.