Litteratur-light

«Coca-Cola klarer seg definitivt uten meg. Og jeg klarer meg uten Coca-Cola. Det tror jeg gjelder for litteraturen også,» sier Ketil Bjørnstad.

t

  • «Coca-Cola klarer seg definitivt uten meg. Og jeg klarer meg uten Coca-Cola. Det tror jeg gjelder for litteraturen også,» sier Ketil Bjørnstad. Han er, i likhet med Kim Småge, en av forfatterne som har takket nei til å bli med på den Coca-Cola Light-sponsede kampanjen til «Prosjekt!Les». Selv om Kristenn Einarson, direktør i De norske Bokklubbene, viser til gode resultater fra tilsvarende kampanjer i England, tror Bjørnstad det er grenser for hva et slikt prosjekt kan gjøre for folks leselyst. - Jeg kan se verdien av sponsing i noen sammenhenger, men en så direkte fusjon som denne føler jeg et ubehag med, sier Bjørnstad.
  • Øystein Bonvik i Coca-Cola forteller at målgruppen for Coca-Cola Light er kvinner i alderen 20- 35 år. Mye tyder på at denne målgruppen også leser en del, forklarer Bonvik, som hevder at norske kvinner har et spesielt nært forhold til Cola Light. Selvsagt er målet hans å selge Coca-Cola Light, men det gjør jo ingenting om leselysten samtidig økes, mener Bonvik.
  • Forfatteren Erlend Loe har også takket nei til å bli med på kampanjen. Han føler en uvilje mot å se sine tekster på Coca-Cola Light-flasker. «Et så stort selskap, som står for så mye jeg ikke liker, kan jeg ikke identifisere meg med,» sier han. En annen som har fått tilbudet, er Lars Saabye Christensen. Han synes det hele er «dumt og unødvendig». Han kan ikke helt se at Coca-Cola skal kunne hjelpe den norske litteraturen. Saabye Christensen takker konsekvent nei til denne type henvendelser.
  • Karin Fossum har på sin side sagt ja til å bli med på kampanjen. Hun tenkte seg om en stund, forteller hun. Hun syntes forespørselen var litt underlig. Men så tenkte hun at når vi kan ha krimgåter på melkekartongene og dikt på trikken, så kan vi sikkert ha skjønnlitteratur på Cola Light-flaskene også. «Forresten har jeg støttet Coca-Cola lenge. Ungene mine drikker det hver helg,» sier Fossum.
  • I Kulturrådet tar man bare til etterretning at den litterære kampanjen nå blir sponset av Coca-Cola. Rådets leder, Ole Jakob Bull, mener at Kulturrådet ikke kan forskjellsbehandle Coca-Cola og andre selskaper i slike saker. Kulturrådet har bare observatørstatus i «Prosjekt!Les». «Dette er bokbransjens sak, men vi vet at «Prosjekt!Les» trenger penger,» sier Bull.
  • Hvem gjør ikke det? Og uansett hva Cola gjør: You can't beat the reading.