Litteraturens elite

Kan en forfatter bli like betydelig som en idrettsstjerne?

OVERGANGSSUMMER,

slik vi kjenner dem fra sportens verden, vil om ikke altfor lang tid bli en realitet innen forlagsbransjen også. Uttalelsen kommer fra Richard Aarø i Tiden Forlag. Overfor NRK P2s «Kulturnytt» sier forlagssjefen at en forfatter som for eksempel Jo Nesbø glatt kan få en million kroner i ren overgangssum for å gå fra Aschehoug forlag til et annet.

BAKGRUNNEN

er selvsagt krimdronning Anne Holts avskjed med Cappelens Forlag til det mer ukjente, men svært pengesterke Pantagruel. I motsetning til de fleste andre forlagssjefer står Pantagruels toppmann Alexander Elgurén fram som en skamløs profittjeger. Overfor Dagens Næringsliv legger han ikke skjul på at lønnsomhet og overskudd er hans mantra. I ei tid da bånnlinja er viktigere enn noensinne, er det likevel få i kulturbransjen som våger å framstå så åpenlyst som kaldblods kapitalister. De fleste hevder å ha et kulturalibi for sin virksomhet.

IDEEN OM

å selge forfattere på lik linje med fotballspillere vil sikkert virke besnærende på dem som skal sørge for at forlagene går med overskudd. Per Petterson er for eksempel særs aktuell etter suksessen med «Ut og stjæle hester». Kan hende henter Oktober inn en halv million kroner på å selge sesongens storspiller til et konkurrerende forlag. Han er riktig nok ikke helt ung, men har avgjort vist stort scoringspotensial. På den måten kan Oktober få råd til å satse på et par ekstra debutanter som vil sørge for gode inntekter neste bokhøst.

ELLINGS

far, Ingvar Ambjørnsen, bør i likhet med kollega Nesbø kunne håve inn en god million i overgangssum. I hvert fall hvis han tar med seg backlista, det vil si bøkene han allerede har produsert. Forlaget vil sikkert kvie seg noe for å kvitte seg med en av toppspillerne, men vurderer det slik at forfatteren er over middagshøyden. Hvor stor er egentlig sjansen for at fyren får inn en ny nettkjenning på linje med Elling? Noveller er tross alt ikke like innbringende som romaner om en snåling med Gro Harlem Brundtland som forbilde.

POESIENS RIDDERE

vil definitivt være tapere på dette overgangsmarkedet. Her er det snakk om ordspillere som vil ha trøbbel med å komme seg fra de lavere divisjoner og opp til elitenivå. Selvsagt ikke på grunn av innholdet som kan være riktig så utmerket, men poeter er ikke listevinnere.

DET ER NOK

et godt stykke igjen før litteraturens stjerner kan hente inn like store summer som sportens gullvinnere. J. K. Rowling har riktig nok gjort en fenomenal jobb med å introdusere Harry Potter, og her på hjemmemarkedet har Jostein Gaarder vist at det er mulig å erobre verden med pennekunst.

En bråkebøtte som Jens Bjørneboe er det på den annen side lite sannsynlig at noen hadde orket å ha med på laget. Kan hende er selvmål i litteratur vanskelig å se, sånn med en gang.