Liv i leiren

- Det er ingen grunn til å være nervøs, når du har slike skuespillere, sier Liv Ullmann og tar godt omkring Nina Woxholtt og Erland Bakker etter hennes debut som teaterinstruktør på Det Norske Teatret.

Veien til Gud

Men selvsagt var hun nervøs, og utslitt også: For det har vært en stor påkjenning å sette opp «Dagskilje», Paul Claudels vanskelige stykke. Hun kunne knapt ha valgt seg en større oppgave til sin debut.

- En påkjenning både for meg og skuespillerene, sier Ullmann.

Hemmelige strenger

- Men det har vært fantastisk å ha Ullmann som instruktør. Hun er helt unik; sier ikke mye, men spiller på noen hemmelige strenger slik at vi forstår hva hun mener, sier Woxholtt.

Hun spiller Yse, en kvinne som sammen med tre menn er om bord i en båt på vei til Kina. Tre menn som på hvert sitt vis er tiltrukket av Yse - og gjennom disse fire personene forteller Claudel om lengsel, svik, lidenskap, egoisme og religiøsitet.

Bergman-kollega

En av dem som likte Ullmanns måte å iscenesette dette på, var hennes svenske venninne og skuespillerkollega fra Bergman-epoken, Bibi Andersson:

- Denne kvelden var en reise tilbake til en form for teater som jeg nesten har mistet kontakten med. Det var nærmest en sakral opplevelse, sier Andersson.

- Kan du forklare hvordan?

- Stykket er nesten umulig å spille, jeg har selv mislyktes i å lese det, men Liv har klart å legge til kjøtt og blod - og ingen gimmicks - slik at menneskene står fram. Dette er en stor tillit til teatret som medium.

Kontrast

Og det håper teatersjef Vidar Sandem at publikum vet å sette pris på, for to- tre timer med Claudel er omtrent så langt du kan komme fra tusenårsrevyen og publikumssuksessen til Are Kalvø & Co på samme teater.

- Det vil forundre meg om ikke folk kommer for å se dette, sier Sandem.

I går var det i alle fall en svært lydhør forsamling i salen på Det Norske Teatret.

- Det var kjempebra, sier Ullmann om publikum, som blant andre besto av nysgjerrige sjefer fra Nationaltheatret og Riksteatret; Ellen Horn og Bente Erichsen.

Flau Solstad

Ja, og Ullmanns datter Linn var der selvsagt - svært omtalt debutant i disse dager hun også, tidligere kulturminister Åse Kleveland og NRKs dramasjef Oddvar Bull Tuhus var der, skuespillerparet Lise Fjeldstad og Per Sunderland var der, Henny Moan - som hadde Ullmann som regissør under innspillingen av «Kristin Lavransdatter» - var der; Ullmanns biograf Edvard Hambro var der:

- Men vær så snill. Ikke skriv at jeg var her, sier Dag Solstad i forbifarten.

Han ville ikke at folk skulle vite at han ikke heller så Norge- Slovenia på TV.

FORNØYD: Liv Ullmann takker nei til en seierssigar, men gleder seg sammen med (fra venstre) oversetter Svein Selvig og hovedrolleinnehaverne Erland Bakker og Nina Woxholtt.