Liv og lemmer går tapt. Norske myndigheter må gripe inn

Dagbladets snøkrabbe-avsløringer avdekker en grenseløs kynisme.

Meninger

Dagbladets arbeid med den såkalte «snøkrabbesaken» har de siste ukene tatt nye, dramatiske vendinger. Som ved en makaber og tragisk tilfeldighet fikk nylig en norsk fiskebåt et lik i trålen. Obduksjonen viste at den omkomne var en av fiskerne som vi har omtalt i våre reportasjer, som forsvant på havet i 2016. Dagbladet reiste også til Ukrania, og møtte Alexander - som overtok den døde fiskerens plass ved lina på snøkrabbebåten i Smutthullet i Barentshavet. Han ble kastet på havet etter å ha hektet seg fast i lineutstyret, reddet opp - men påført en alvorlig skade. Den utdannede møbelsnekkeren hadde mistet sin høyre hånd. Den han løftet til en hilsen på bildene før seilasen i Norge, med et v-tegn.

Det er samme, latviske rederi som går igjen i mange av sakene Dagbladet har omtalt. Liv og lemmer settes på spill, men det latviske rederiet - Baltjura-Serviss - løfter tilsynelatende ikke en finger for å gi skadde eller etterlatte noen erstatning. Det vitner om en nærmest grenseløs hensynsløshet overfor andre mennesker. Alexander, som mistet armen, skal ha forsøkt å få rederiet med på et kompromiss: Han sa fra seg erstatningen, hvis selskapet kunne betale for en protese. Heller ikke dette skal han ha fått svar på.

Dette har skjedd i norske farvann, på en flåte som har gått ut fra norske havner med tilrettelegging og landaktivitet som det norske samfunnet har tjent penger på. Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen har varslet grep for å bedre ivareta sikkerheten for ansatte ombord på skipene, men med opplysningene som nå kommer fram er det på tide at næringsministeren tar kontakt med latviske myndigheter.

DET UKJENTE HELVETE: Dagbladet avdekker hverdagen om bord i snøkrabbe-båtene som opererte fra Båtsfjord. Video: Øistein Norum Monsen og Gunnar Thorenfeldt. Etterarbeide: Per Ervland Les saken her: https://www.dagbladet.no/magasinet/krabbekrigens-ofre/70428600 Vis mer

Innstrammingene som Røe Isaksen har tatt initiativ til, er gode. Sjøfartsdirektoratet har fått nye instrukser, og skal fra i år føre tilsyn med og fremme gode arbeids- og levevilkår på norske fartøy og utenlandske fartøy i norske farvann. Norske myndigheter har også sagt at snøkrabbesakene skulle skulle være tema i et møte med transportdepartementet i EU-kommisjonen i januar i år.

Men ansvaret for sikkerhet og ivaretakelse av arbeidernes rettigheter ligger også soleklart hos flaggstaten, Latvia. Det holder ikke bare med forebyggende arbeid slik saken nå har utfoldet seg i vår serie. Det som framstår som grov, systematisk arbeidslivskriminalitet har utspilt seg i norske farvann. Rederiet eller andre representanter svarer ikke lenger Dagbladet når vi tar kontakt - heller ikke sjefslobbyisten deres, Didzis Šmits, som for øvrig nå forsøker å bli president i Latvia. Norske myndigheter har en moralsk plikt til å ta grep i denne saken. God fiskeriforvaltning handler ikke bare om miljø og fiskebestand. Det handler også om menneskene som skal jobbe der. Norge er en fiskeristormakt, og bør bruke den til å si fra hvor skapet skal stå.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.