Livat i Cannes

CANNES (Dagbladet): Den lille jenta vet nok knapt hvem hun har fått autografen til, men Cannes-festivalens deltakere kjenner Liv Ullmann. Og venter spent på dagens visninger av hennes nye film: - Klart at jeg er nervøs, men jeg er stolt også, sier hun.

For deltakelse i Cannes, i selveste hovedkonkurransen, er noe svært få filmregissører oppnår. I år bare 23 stykker. Og Gullpalmen finnes det bare én av.

- Jeg er ikke nervøs for konkurransen, for jeg kommer ikke til å vinne. «Troløs» er ingen konkurransefilm...

- Men...?

- Men jeg kan ikke tenke meg at juryen finner noen bedre skuespiller enn Lena Endre.

Selvbiografisk

«Troløs» handler om et ulykkelig kjærlighetsforhold. Det starter som en tilsynelatende ufarlig flørt og ender i opprivende skilsmisse og kamp om samværsrett. Hovedrollen som den utro kvinnen spilles av Lena Endre, hennes forsmådde ektemann av Thomas Hanzon og elskeren av Krister Henriksson.

Filmen er Liv Ullmanns fjerde, og den andre med manus av Ingmar Bergman, regissøren som på 60- og 70-tallet ga Ullmann hennes største roller, som hun ble samboer med og som er far til hennes datter Linn. Den dystre handlingen er i store trekk selvbiografisk fra Bergmans hånd, men det dreier seg ikke om hans forhold til Ullmann.

Og siden Endre og Hanzon også i virkeligheten var nyskilt da filminnspillingen startet - er fire av de sentrale personene bak filmen involvert i den like mye personlig som profesjonelt.

- Noen kan bruke tunge personlige erfaringer til noe kunstnerisk, men det var nok vanskelig for Lena og Thomas, sier Ullmann.

Barna taper

Lena Endres rollefigur er skuespiller, gift med en verdenskjent kunstner som er sjelden hjemme. Deres lille datter tilbringer derfor mye tid hos sin mormor og diverse barnepiker. Mens Bergman i sitt manus fokuserte på at kvinnens elsker - altså Bergman selv - til slutt svek henne, har Ullmann valgt å legge større vekt på de tre voksnes kollektive svik mot barnet.

- Du var selv skuespiller og enslig mor til en datter, har du også tatt din personlige erfaring med i filmen?

- Det er alltid barna som blir stilt utenfor, både i skilsmisser og andre konflikter. Den yngre generasjonen er nok flinkere enn hva vi var i min tid. Ikke minst fordi fedrene tar mer ansvar i dag, sier Ullmann.

Ingen moral

I likhet med hennes forrige film, «Enskilda samtal», er «Troløs» et kammerspill, med så godt som ingen utvendig action. Den største dramatikken uttrykkes i Lena Endres ansikt, når hun forteller historien. - Hvis du synes filmen har mye snakk, skulle du sett Bergmans manus. Der var det bare replikker, sier Ullmann.

- Filmen er også svært mørk, du var ikke fristet til å putte litt optimisme inn i manuset?

- Jeg spurte Bergman om dette, men saken er at han ikke tror han kan bli tilgitt for det han gjorde den gangen - og at han heller ikke vil tilgi seg selv. Jeg synes vi har fått så mye moro ut av det som mulig.

- Og moralen?

- Filmen har ingen annen moral enn det du selv bestemmer deg for etter å ha sett den. Men kanskje vil man se at de valgene man tar angår flere enn seg selv.

  • De første anmeldelsene av «Troløs» kommer i morgen, den vises i Norge første gang under Haugesund-festivalen i august. Om filmen får en pris i Cannes, avgjøres neste søndag.

trygve.aas.olsen@dagbladet.no