RELIGIØSE SKOLER ER BRA: Vi tror livssynsskoler har en spesiell kvalitet ved å kunne behandle tro som en reell del av livet, skriver artikkelforfatter. Foto: K. Samurkas / Shutterstock / NTB scanpix
RELIGIØSE SKOLER ER BRA: Vi tror livssynsskoler har en spesiell kvalitet ved å kunne behandle tro som en reell del av livet, skriver artikkelforfatter. Foto: K. Samurkas / Shutterstock / NTB scanpixVis mer

Integrering:

Livssynsskoler har en spesiell kvalitet

I stedet for å presse unge mennesker til å velge mellom sin tro eller å bli akseptert, burde et åpent og liberalt samfunn gi rom for at muslimer og andre kan være troende og samtidig ta del i samfunnet.

Meninger

Dagbladet etterlyser i sin leder «Fellesskole mot religion» en «større og åpen prinsipiell debatt rundt religiøse privatskoler generelt, både kristne og muslimske». Dette med utgangspunkt i en søknad om oppstart av muslimsk skole i Oslo. I lederen lyder det at «mange vil hevde at det er foreldres rett å velge en skole for barna som er i samsvar med deres religiøse tro». Ja, vi håper det, og i tillegg er menneskerettene svært tydelige om denne retten. Dette er det vist til i forarbeidene til friskoleloven. Menneskerettene er til for å ivareta blant annet mindretallsrettigheter og trosfrihet.

Formålet i friskoleloven er nesten det samme som for opplæringsloven. Den ivaretar viktige fellesverdier og sikrer at disse er en del av undervisningen. I tillegg krever loven at livssynsskoler legger fram en synliggjøring av sin egenart. Dette kommer til uttrykk gjennom egne læreplaner eller læreplantillegg som må godkjennes. Dagbladet peker på at skolen skal være en felles møteplass. Elevsammensetningen ved livssynsskoler er om lag like variert som ved offentlige skoler. Selvsagt er det forskjeller fra skole til skole. Det gjelder ikke minst i den offentlige skolen, særlig i de store byene hvor sosialt og kulturelt tyngdepunkt varierer fra bydel til bydel.

Vi er enig med Dagbladet i at hensynet til integrering er viktig, men hva legger Dagbladet i begrepet integrering? Vi får inntrykk av at integrert betyr sekulær. I et innlegg i Dagbladet for en tid tilbake skrev Fawzi Abdirashid Warsame, stortingskandidat for Oslo Arbeiderparti, følgende: «I det siste har jeg innsett at det ikke er mulig å være både muslim og nordmann samtidig.» I stedet for å presse unge mennesker til å velge mellom tro og aksept i samfunnet, burde et åpent og liberalt samfunn gi rom for at Fawzi og andre kan være troende og samtidig ta del i samfunnet.

Vi tror livssynsskoler har en spesiell kvalitet ved å kunne behandle tro som en reell del av livet og ikke bare betrakte religionen fra kommentatorplass. Erfaringer fra andre land i Europa kan tyde på at den sekulære offentlige skolen med sitt trosfravær, ikke har lykkes med å demme opp for utviklingen av ekstremisme. En muslimsk skole med godkjente planer og som er åpne for tilsyn som drives i samsvar med grunnlaget for godkjenningen kan være bra for samfunnet.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook