NY BENGTZON-KRIM: Liza Marklund er ute med sin tiende krim om journalisten Annika Bengtzon.
Liza Marklund.
Foto : Sigurd Fandango / Dagbladet Liza Marklund
NY BENGTZON-KRIM: Liza Marklund er ute med sin tiende krim om journalisten Annika Bengtzon. Liza Marklund. Foto : Sigurd Fandango / Dagbladet Liza MarklundVis mer

Liza Marklunds nye krim begynner bedre enn den slutter

Både ny stedatter og torturert riksdagspolitiker skaper utfordringer for Annika Bengtzon.

ANMELDELSE: Dette er Liza Marklunds tiende bok om tabloidjournalisten Annika Bengtzon. Den åpner lovende, hvis man kan bruke et slikt ord om en scene der et menneske blir torturert.

Synsvinkelen er torturistens, og det er liten tvil om at vi har å gjøre med et forkløplet sinn. Offeret er en tidligere riksdagspolitiker. Hvem torturisten er og hvorfor han har valgt seg akkurat dette offeret, utgjør hovedspørsmålet i romanen.  

Mine, dine, våre barn
Riksdagspolitikeren dør ikke, men ender på sykehuset med de mest grusomme skader. Anna Bengtzon blir satt til å dekke saken. Hun er skilt fra sin tidligere mann og har truffet en ny. Begge har barn fra tidligere forhold, og nå bor denne utvidede kjernefamilien i en stor leilighet i Stockholm, med de gleder og utfordringer det medfører.

Liza Marklunds nye krim begynner bedre enn den slutter

Bengtzon sliter blant annet med forholdet til sin nye stedatter, men heldigvis lar Marklund henne bruke mest tankevirksomhet på å løse mysteriet med den torturerte riksdagspolitikeren. Riksdagspolitikerens kone er også sporløst forsvunnet, og snart viser det seg at saken har forgreininger til en lignende forsvinningssak som fant sted mange år tidligere, og som Bengtzons redaktør i sin tid laget en prisbelønnet tv-dokumentar om.            

Innfrir ikke
Det store spørsmålet er selvsagt hvordan alt dette henger sammen. Stadig nye spørsmål dukker opp, både i politiets etterforskning og i Annika Bengtzons jakt på nyheter.

Marklund bygger opp til en spennende avslutning, men dessverre klarer hun ikke helt å innfri. De store sammenhengene forblir utydelige, og «Fasadefall» ender opp som en krim som etterlater i hvert fall denne leseren med flere spørsmål enn svar.