EN BILLION TIL TRANSPORT: Erna Solberg (H).
EN BILLION TIL TRANSPORT: Erna Solberg (H).Vis mer

Hovedleder: Nasjonal transportplan

Løfter som forplikter

Transportplanens troverdighet avhenger av regjeringens vilje til å bevilge de nødvendige midlene i statsbudsjettet.

Meninger

Kontrollerte lekkasjer er alle regjeringers beste valuta. Særlig i et valgår. De siste dagene har vi fått demonstrert akkurat det. Statsminister Erna Solberg og andre politikere i den borgerlige koalisjonen har foretatt strategiske besøk rundt i landet og lovet milliarder til ulike transportprosjekter. I går toppet det seg under en pressekonferanse på Oslo S der statsministeren sa at regjeringen vil bruke 1000 milliarder – en billion – i Nasjonal transportplan (NTP) de neste tolv åra.

La det være sagt med en gang: Planen inneholder mange interessante og lovende grep og prosjekter. Samtidig er det vi til nå har fått vite en slags grovskisse over de viktigste prioriteringene. En totalvurdering av regjeringens satsing kan først gjøres når hele planen er lagt fram (ved påsketider), og vi kjenner evnen til å realisere satsingene (statsbudsjettet til høsten).

Enhver transportplan for Norge må ha en slags balanse mellom landsdeler og mellom byer og distrikter. Derfor er Vestlandet prioritert med både jernbane- og veiprosjekter i den tunge milliardklassen. Også Trøndelag og Sørlandet/Grenland får togmilliarder. Bodø får ny flyplass. Likevel skal det meste av de 400 milliardene som er satt av til jernbane, bli investert i intercity-systemet rundt Oslo. Framfor alt handler det om en ny togtunnel under hovedstaden og dobbeltspor som skal øke kapasiteten ut til Halden, Skien, Lillehammer og Hønefoss.

Dette er utvilsomt en riktig prioritering. Det er god klimapolitikk, vil gjøre arbeidsreisene bedre for svært mange mennesker, og legge grunnlag for en mer fleksibel og spredt bosetting i Østlandsregionen. Samtidig er det opplyst at en ny Oslo-tunnel først skal være klar om femten år, dvs. i 2032. Det er svært langt fram når vi vet at dagens intercity-triangel har sprengt kapasitet.

Transportplanens troverdighet avhenger av regjeringens vilje til å bevilge de nødvendige midlene i statsbudsjettet. Ambisjoner som først skal realiseres om ti eller tjue år kan ethvert politisk seminar klare å legge planer for. Det er valgår og bedre samferdsel er noe velgerne liker. Det taler for at det vil bli satset betydelig allerede i kommende statsbudsjett. Samtidig er regjeringen forpliktet av en omfattende og kostbar modernisering av forsvaret. Bruken av oljepenger må bremses. Skal transportløftene realiseres må gjennomføringskraften være like sterke som ambisjonene.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook