Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Løftet Stoltenberg må holde

Årene har gått, men en regel for minste lærertetthet har latt vente på seg. Nå haster det.

LÆRERTETTHET: Valget er klart: Regjeringen kan enten gjennomføre sin egen utdanningspolitikk eller svikte skolen, mener innsenderne. Foto: NTB Scanpix
LÆRERTETTHET: Valget er klart: Regjeringen kan enten gjennomføre sin egen utdanningspolitikk eller svikte skolen, mener innsenderne. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Alle er enige om at læreren er skolens viktigste ressurs. Likevel vegrer regjeringen seg for å holde et løfte som vilsikre våre barn og unge likeverdig tilgang til denne ressursen.

Politikerne våre velges av folket, og de er avhengige av vår tillit. For å få tillit må det være samsvar mellom det de forplikter seg til i politiske erklæringer, og det de faktisk jobber for i posisjon. Dette burde Jens Stoltenberg vite bedre enn de fleste. Han har i hvert fall selv uttalt at det rødgrønne regjeringsprosjektet skal måles på hvor mye av Soria Moria-erklæringen de klarer å gjennomføre i praksis.

Nå er det på tide å ta han på ordet og hente fram igjen de utdanningspolitiske målsetningene i Soria Moria 2. Der står det at regjeringens hovedprioritet for å få en god skole er flere kvalifiserte lærere inn i skolen. Dette skal de oppnå ved å etablere en regel for minste lærertetthet på skolenivå.

Årene har gått, men en regel for minste lærertetthet har latt vente på seg. Nå haster det. Siste frist for å få pengene på plass er statsbudsjettet som legges fram i oktober. Hvis regjeringen ikke finner rom for en slik regel her, vil det være for sent. Når en regjering, til tross for flertall i stortinget og økonomisk handlingsrom, ikke innfrir sin egen hovedprioritering, må det betegnes som et grovt politisk løftebrudd.

Hvorfor nøler regjeringen? Trolig har det sammenheng med at motstanderne av forslaget har lykkes i å spre to feilaktige påstander.

For det første blir det hevdet at en regel om minste lærertetthet vil undergrave det lokale handlingsrommet. Det er sterkt misvisende. Ved å sikre at hver skole har et minimum av lærerressurser tilgjengelig for elevene, vil man tvert imot sikre handlingsrom helt ned på skolenivå. Det er viktig, for det er bare gjennom nært kjennskap til elevene det er mulig å fordele og utnytte lærerressursene optimalt.

For det andre sies det ofte at antall elever per lærer er uvesentlig, og at forskning viser dette. Slike påstander er ikke bare en svært unyansert gjengivelse av visse forskingsresultater, men i tillegg en uakseptabel utelatelse av all den forskningen som viser at økt lærertetthet har varig, positiv effekt. Spesielt positiv er effekten for elever der foreldrene har lavt utdanningsnivå, for gutter og minoritetsspråklige. Å late som om denne forskningen ikke eksisterer er i realiteten å svikte de elevgruppene i norsk skole som har størst behov for ekstra oppfølging.

Valget er klart: Regjeringen kan enten gjennomføre sin egen utdanningspolitikk eller svikte skolen. Statsministeren bør stille seg følgende spørsmål: Ønsker jeg virkelig å bryte med eget partiprogram og egen regjeringserklæring samtidig som jeg trosser de entydige rådene fra samtlige organisasjoner for lærere og skoleledere, LO, Foreldreutvalget for grunnskolen, Barneombudet og Elevorganisasjonen?

Som representanter for de tre viktigste gruppene tilknyttetnorsk skole, krever vi at Stoltenberg svarer på dette spørsmålet.

Følg oss på Twitter
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media