Anmeldelse: Jojo Moyes, «Når hvalene synger»

Løkkeskriftroman for rødgrønne

Romantikk og miljøvern i forutsigbar blanding. Ikke Jojo Moyes' beste.

JOJO MOYES: Den britiske forfatteren er en bestselgermaskin. Hun har solgt 30 millioner bøker på verdensbasis. Foto: NTB
JOJO MOYES: Den britiske forfatteren er en bestselgermaskin. Hun har solgt 30 millioner bøker på verdensbasis. Foto: NTB Vis mer

BOK: Millioner av norske lesere har et intenst forhold til den britiske forfatteren Jojo Moyes. Særlig er det trilogien om kjærlighetslivet til Lou Clark – «Et helt halvt år» (2012), «Etter deg» (2015) og «Fremdeles meg» (2018) – som har gjort henne til en folkekjær forfatter her hjemme. På det internasjonale markedet har hun solgt over 30 millioner bøker. Det er slike tall bare såkalte løkkeskriftromaner og krim oppnår.

Løkkeskriftromanene har fått sitt oppnavn på grunn av romantisk design på coverne og innhold som holder det forsiden lover. Sjangeren appellerer nok mest til kvinner, men når slike underholdningsromaner er godt skrevet, er de vel verdt en kveld foran peisen eller i flysetet. Jojo Moyes er blitt en bestselger fordi hun leverer varene. Spennende historier, innimellom tåredryppende fortalt.

Eldre bok

At forlaget nå forsøker seg på en eldre Jojo Mayes-utgivelse, kan man jo forstå. «Når hvalene synger» utkom på engelsk i 2007 som «Silver Bay». Det dreier seg om en temmelig formelbasert historie om naturvern i strid med griske og hensynsløse utbyggere. Aktuell problemstilling, med andre ord, en løkkeskriftroman for rødgrønne.

Historien er så forutsigbar at jeg neppe behøver å være redd for å røpe enden på visa. Den foregår i New South Wales på østkysten av Australia. Den gamle hvalfangerbukta Silver Bay er stort sett fraflyttet; et litt forfallent hotell står igjen og en håndfull hvalbåter tar et fåtall turister ut på hval- og delfinsafari. Området ligger i leia der knølhvaler migrerer til og fra Antarktis to ganger i året. Hvaler er som kjent magiske dyr i manges øyne.

Hotellet drives av 76 år gamle Kathleen som berømt for å ha fanget tidenes største sandtigerhai i en alder av 17 år. For seks år siden dukket niesen Liza og dennes snart 11-årige datter Hannah opp, på flukt fra hemmelige og vonde opplevelser i London. Alle foretrekker av forskjellige grunner det isolerte livet på den fraflyttede idyllen. Delfiner og hvaler er deres viktigste beskjeftigelse.

Spekulant

Så dukker slangen i paradiset opp, i form av den ulastelig antrukne eiendomsspekulanten Mike fra London. Han røper ikke hvilket ærend han er ute i. Romanen fortelles fra de involvertes synsvinkel etter tur, og fra Mike får vi vite at han vil kjøpe opp store deler av Silver Bay og bygge et moderne turistanlegg med vannscootere, speedbåter, vannski, flytende diskoteker og alt slikt som ødelegger miljøet for hvalene og delfinene. I tillegg er Mike i ferd med å gifte seg med sjefens datter, så her står mye på spill.

Men det oppstår søt musikk mellom Mike og Liza, kvinnen som bærer på en vond hemmelighet fra sin fortid og som nå bare oppnår en slags ro i sjelen når hun drar ut som kaptein på hvalskuta Ishmael. Som vi allerede tidlig i romanen forstår, vil Mike bli stilt overfor det eksistensielle valget mellom kjærlighet og rikdom.

Undertøysdetaljer

Mikes jeg-historie begynner slik: «Tina Kennedy var iført en fiolett BH, kantet med blonder og med fire, muligens fem, lysfiolette roseknopper øverst på hver av skålene.» Legger menn merke til slike undertøysdetaljer? Vel, research-arbeidet omkring hvalenes migrasjon utenfor Australia er mer overbevisende. Historier om drivgarn på avveie og tøylesløs utbygging av luksusanlegg i sårbare omgivelser gir kjærlighetshistorien i romanen et snev av realisme.

Jojo Moyes skriver gode dialoger og dynger på med medrivende cliffhangere i hvert kapittel. Men karakterene i romanen er vandrende klisjéer, plottet er uten overraskelser og – vips – så er hele boka lest og glemt.