Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

London-scenene speiler samtida

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LONDON (Dagbladet): Londons teaterscener har utviklet seg til et speilbilde av vår samtid. På godt og vondt. Fra nær og fjern.

  • Den nye sørafrikanske musikalen «Umoja» betyr samhold. Den spilles på Shaftesbury-teateret av en dynamisk ungdomsgruppe som opprinnelig kommer fra svarte slumområder som Soweto, Alexandra og Sop-hietown.

Musikalen er bygd opp som en tur gjennom tradisjonell og nyere sørafrikansk musikk. Her viser man hvordan folket protesterte med sang og dans mot de forhatte passlovene og apartheidsystemet, som plasserte kvinner og barn i reservater, de såkalte «homelands», mens mennene grov etter gull i gruvene langt unna.

«En fantastisk feiring av sørafrikansk sang og dans» , skrev Daily Telegraph om «Umoja». Det er oppmuntrende å se en gammel, konservativ forsvarer av apartheid vise slik begeistring for svart kultur.

  • Et annet gripende sørafrikansk stykke kommer tilbake til London 22. januar på Old Vic: «The Island» . Stykket handler om livet på Robben Island og spilles av to sørafrikanske skuespillere. Det måtte smugles ut under de hvites sensurlover på 1970-tallet. Jeg så det ulovlige stykket da det kom til London første gang, og jeg så det igjen for et par år siden. Begge gangene ble jeg slått av styrken i stykket.

Tricycle i Kilburn viser i øyeblikket et avslørende teaterstykke om Australias urbefolkning, aboriginene. En gruppe australiere spiller det og viser hvordan 50000 barn av aboriginer ble stjålet eller tatt fra foreldrene i perioden 1960- 1970. De skulle tvangsintegreres og bli billig arbeidskraft, mente politikerne. Skandalen er lite kjent, og dette stykket vil bidra til å spre opplysning om hvordan en urbefolkning ikke skal behandles.

  • De som vil ha en stor skuespilleropplevelse, bør se Eileen Atkins i Hampstead-teateret fram til 8. desember. Hun spiller Virginia Woolf i «A Room of One's Own» og viser oss hvordan den store kvinnesakskvinnen avslørte mennenes maktarroganse på 1920-tallet.

Et britisk samtidsstykke er «A Day in the Death of Joe Egg» , som flyttes til Comedy-teateret 5. desember - med Eddie Izzard i rollen som faren. Det viser hvor vanskelig det kan være å ha funksjonshemmede barn. Stykket er fullt av dramatikk, men også humor, når foreldrene forsøker å fleipe med sin skjebne.

  • I januar iscenesetter Peter Hall de to Redgrave-kvinnene, Vanessa og datteren Joely Richardson, i Oscar Wilde-stykket «Lady Windermere's Fan» . Det gjelder nok å bestille billetter i god tid.
Hele Norges coronakart