Look to Filmskolen

Nå kan det se ut som om Lillehammer får mer å skryte av enn et avsluttet OL og en folkelig radiokanal.

VI BEFINNER oss på sivilisasjonens bakside. Her forvandles jernbanevogner til metall-spon, volvoer presses sammen til små bokser og staute skip hogges i fillebiter. Ingen jobb er for stor for Hellik Teigen gjenvinningsanlegg på Hokksund. Nå har de også åpnet portene for elever fra Den Norske Filmskolen på Lillehammer. Registudent Hisham Zaman (28) er i full gang med innspillingen av sin eksamensfilm, «Taket». Han løper fram og tilbake mellom bilvrakene og roper til det 15-manns store crewet.

- Det går bra, Lena, det går bra! Slipp deg løs!

To 14 år gamle vietnamesiske skuespillere forsøker å løfte en av bilene. Begge gråter. Under bilen ligger skuespiller Hans Rønningen (kjent fra \'Bikubesong\') og blør rødmaling. Hisham følger scenen på en monitor inne i et improvisatorisk telt. Så kutter han av for en kort varmepause.

- Ingen snakker med skuespillerne, takk!

- VI HAR IKKE valgt den letteste veien med denne filmen: å regissere barn og dyr på et bilopphoggeri i mars-kulda. Det er mange utfordringer i manuset, sier Hisham, mens han spiser sponset tortellini i lunsjpausen.

Han vokste opp i Nord-Irak, men flyttet til Oslo som 17-åring.

- Jeg forelsket meg i film da jeg var liten. Jeg så mest japansk film den gangen. Jeg begynte å lese filmbøker og jeg meldte meg inn i Oslo kameraklubb når jeg kom hit til landet.

Hisham Zaman har vunnet flere kortfilmpriser allerede. Nå skal han opp til eksamen og det er mye som står på spill. Interessen for skolens seks eksamensfilmer er stor i filmmiljøet og ambisjonsnivået er høyt. Det er ikke mye på filmsettet som minner om et skoleprosjekt. Den største forskjellen mellom studentene og de profesjonelle er antakelig størrelsen på pengesekken.

- Jobben min består i å gå i knestående hele dagen. Jeg føler meg som enn tigger, sier produsent Torgeir Stensrud.

- Locations, mat, kostymer, transport, det kreves mye godvilje for å få til alt sammen. Jeg må overbevise folk om at det er viktig å fortelle akkurat denne historien.

Det er Trond Morten Kristensen fra manuslinja som har skrevet historien om søskenparet Phung og Vu. De bor i en av Oslos høyblokker sammen med sin mor og onkel, mens de venter på oppholdstillatelse. På et bilopphoggeri blir de medskyldige i en ulykke.

- Hvordan være voksen som barn, når du bare har instinktet og kjærlighet å gi? Det er grunntanken bak manuset, sier Torgeir.

- STILLE FØR PRØVE!

Alexander Pedersen har den myndige og kraftige stemmen en innspillingsleder skal ha. Likevel blir han nesten øverdøvet av støyen fra de science-fiction-liknende monstrene som knuser jernskrap rundt ørene våre. Sminkør Heidi Halvorsrud sprayer vann med c-vitamin i skuespillerenes ansikter. Det skal forestille svette. Alle har sine oppgaver. Det er seks linjer på filmskolen; manus, regi, produsent, foto, lyd og klipp. Av fjorårets 445 søkere var det 200 som ønsket seg til regilinja.

- Er det regissørene som er kongene på filmskolen?

- Nei, det vil jeg ikke si. Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Jeg tror målet til alle som går her er å lage en best mulig film. Det er tross alt filmen som er kongen til slutt, sier Torgeir.

ALLE REPORTASJER fra filminnspillinger forteller det samme; hardt arbeid og mye venting. Folk som kjeder seg, folk som fryser. Likevel er det enormt mange unge nordmenn som har lyst til å jobbe med film. I fjor kom Frode Myhra Skogs dokumentar «Noe med film». Den handlet om alle de som svarer «noe med film», når du spør dem hva de vil drive med.

- Regissøren regnes som det kreative sentrum i en filmproduksjon, og det er som regissør at du får realisert dine drømmer og tanker til det ytterste. Og det er jo selvrealisering denne filmdrømmen dreier seg om, sier Myhra Skog.

Men lett skal det ikke være; filmskolen tar bare inn 4-6 studenter på hver linje, annethvert år. Neste søknadsfrist er 5. februar 2005.

- Du ikke gå på filmskole for å lage film. Dersom du kan litt om håndtverket og har noen kontakter i bransjen, er det bare å sette i gang. Den beste måten å lære på er å prøve og feile, sier Hisham, men legger til at han ikke ville vært miljøet på skolen foruten.

- Det er en fantastisk gjeng. Vi tenker, snakker, sover og spiser film. Vi har ingen garantier for noe som helst etter at vi kommer ut, men det du allerede har gjort kan ingen ta i fra deg, sier Hisham.

- JEG HAR GÅTT ned åtte kilo på to uker! Filminnspilling består av enormt mange frustrasjoner. I jula trodde jeg at jeg skulle bli gal. Jeg fikk panikkangst. Nå går det heldigvis bedre. Jeg lage film. Det er et kall og jeg slipper ikke unna. Jeg har så lyst til å fortelle gode historier, sier Torgeir.

- Har filmskolen levd opp til dine forventninger?

Torgeir trekker pusten for første gang på en halvtime. Og det blir stille en stund.

- Hisham og jeg snakker ofte om «når vi slipper ut»... På dårlige dager føles det som å jobbe i østblokkland. Jeg mener at filmskolen burde ligget der hvor ressurssene er. Det er veldig vanskelig å få til en del ting, så langt unna resten av filmmiljøet. Tredjeårs- studentene burde i hvertfall vært utplassert i Oslo, for å knytte kontakter. Men det er positive ting med å holde til på Lillehammer også, vi har blitt svært godt mottatt i lokalmiljøet.

Foreløpig aner han ikke om «Taket» bare skal vises for lærere og medelever på skolen, eller om den vil få et liv utover dette.

- Det er ingen vits i å ha for høye forhåpninger. Det viktigste er å gå ut fra skolen og vite at du kan skape magi. Men vi håper jo at den vil trenge seg igjennom: Og jeg har en følelse av at det vil skje. Hisham er «the man in the band» når det gjelder regi. Han er så flink til å få fram visjoner hos andre. Jeg får nesten tårer i øynene når jeg tenker på det.

<B>SMINKEANSVARLIG: Heidi Halvorsrud sørger for at filmens hoverperson Phung ser passe svett ut i ansiktet.
<B>KONGEN PÅ FYLLINGA: Registudent Hisham Zaman drømmer om å lage spillefilm. Han foretrekker psykologiske dramaer med innslag av svart humor. - Jeg er glad i filmer med en litt åpen slutt. Når karakterene møter en uviss skjebne.
<B>KJØLIG: Regissør Hisham Zaman instruerer fotograf Signe Kristina Pahle. Termodress er forøvrig det viktigste utstyret på et filmsett.