Agnes Kittelsen spiller hovedrollen i den nye norske filmen Sykt Lykkelig, som får premiere til høsten. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
Agnes Kittelsen spiller hovedrollen i den nye norske filmen Sykt Lykkelig, som får premiere til høsten. Foto: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

Løp naken i 20 minusgrader

Agnes Kittelsen (30) nyter sommeren med god grunn etter innspillingen av «Sykt Lykkelig».

|||(Dagbladet): I den nye norske dramakomedien «Sykt lykkelig», som er en av 15 norske spillefilmer som kommer på kino til høsten, spiller Kittelsen en kvinne hun er glad hun ikke er.

En usikker person, som aldri vet når hun skal slutte å snakke. Som mener vel, men stadig gjør vondt verre.

Som vil bli elsket, men ikke blir det, og ender opp med å være utro med naboen i stedet.

— Vanligvis pleier jeg å være flink til ikke å la følelsene til karakterene jeg spiller, gå innover meg. Men dette var første gang jeg ikke klarte det, sier Kittelsen til Dagbladet.

Naken i snøen
Filmen om to nabopar, som altså mildt sagt blir involvert i hverandres liv, er i stor grad karakterdrevet. Dermed måtte Kittelsen undersøke lite flatterende sider ved rollefiguren.

— Dette var en drømmefilm å spille i, men likevel følte jeg meg noen ganger helt elendig da jeg kom hjem fra opptak, og jeg måtte fjonge meg litt for å føle meg bedre. Men på en annen side er det jo også noe flott ved at karakteren byr sånn på seg selv. Selv om det selvsagt er skummelt og sårbart å bli sosialt avkledd på den måten hun blir.

Apropos avkledd er nettopp det også relevant i forhold til scenen som vil bli en av den norske filmhøstens aller mest frostbitende.

I 20 minusgrader måtte nemlig Kittelsen og medskuespillerne løpe nakne rundt i snøføyka.

— Det var iskaldt, og det var skare på bakken, så jeg skar meg på føttene. Men jeg har sett bildene. De ble veldig fine og det var absolutt verdt det.

— Har du noen betenkeligheter med å stille opp naken i scener som dette?

— Enhver film har sitt språk, og man må ta en avveining i forhold til det. Det viktige er at det er verdt det, at det har en funksjon i historien. I denne filmen har vi funnet en balanse i forhold til hvordan scenen er spilt inn.

Minst etter Max
Kittelsen fikk sitt store gjennombrudd i «Max Manus», en storfilm som ble en av de mest sette norske kinofilmene noensinne.

Nå er «Sykt lykkelig» blant de minste produksjonene i en filmhøst der rekordmange norske filmer kjemper om oppmerksomheten.

— Men filmen må få leve sitt eget liv. Treffer den publikum, så treffer den. Dette er ikke action fra andre verdenskrig, men en film som tar for seg viktige aspekter ved det å være menneske, og hvordan man kan finne lykken.

— Ingen liten ambisjon. Hvordan finner man lykken?

— Ikke ved å lyve for seg selv i hvert fall. For det er det karakterene i denne filmen i stor grad gjør.