HIJAB I HÅR-REKLAME: I denne reklamevideoen for L'Oreals nye hårprodukter, vises en rekke ulike hårfrisyrer. Én av modellene, Amena Khan, vekker mer oppsikt enn andre. Video: L'Oreal Paris Vis mer

Bruk av hijab:

L'Oréals sjampomodell skaper reaksjoner

– Et symbol på kvinneundertrykking.

(Dagbladet): Skjønnhetsgiganten L'Oréal Paris har gjort en annerledes vri i sin nye hårkampanje. Blant de medvirkende er den britiske bloggeren Amena Khan, som skiller seg ut fra de andre modellene ved at hun skjuler håret sitt under en lyserosa hijab.

«Hvorvidt du viser fram håret ditt eller ei, har ikke noe å si for hvor mye du bryr deg om det», sier Khan i reklamevideoen.

  • Se kampanjevideoen øverst i saken.

Videoen reklamerer for L'Oréals nye produktserie «Elvive», hvor en rekke kvinner, og også en mann, viser fram ulike hårfrisyrer. Blant modellene er den britiske popstjerna Cheryl Cole, og musikeren Dougie Poynter.

– Elsker å style håret mitt

Amena Khan har en stor følgerskare på sosiale medier, hvor hun blant annet legger ut sminkevideoer. Til motemagasinet Vogue UK, forteller hun om hvor mye hår faktisk betyr for henne, selv om hun ikke viser det fram i offentlighet.

– Hvor mange merkevarer gjør noe slikt? Ikke mange. De har med en jente som bærer et hodeplagg, og som derfor ikke viser håret sitt, i en kampanje for hårprodukter. Jeg elsker å style håret mitt, ha produkter i det, og å lukte godt. Det er et uttrykk for hvem jeg er, forteller hun til motemagasinet.

Hun tror videoen kan hjelpe andre kvinner, da hun selv ikke alltid har kunnet kjenne seg igjen i kvinner som opptrer i mediene.

– Jeg tror jeg hadde følt mer tilhørighet om jeg hadde sett en slik kampanje, forteller hun.

HÅR PÅ BEINA: Svenske Arvida Byström er en av modellene i Adidas' nye skokampanje. Etter denne reklamevideoen fikk hun en rekke grove trusler, alt på grunn av sine ubarberte legger. Video: Adidas Vis mer

– Man kan ikke engang se håret

Det har ikke bare vært positive reaksjoner på den utradisjonelle hårproduktreklamen, selv om Khan tok til sosiale medier fredag for å takke for all støtte:

«Telefonen min har ikke stått stille siden kampanjen kom ut. Den store mengden med støtte jeg har fått er overveldende. Tusen takk til alle som har sendt positivitet vår vei!»

For til tross for at flere hyller skjønnhetsgiganten, er det også mange som kommer med krass kritikk av L'Oréals valg av hårmodell.

På Khans Instagram-profil har det haglet inn kommentarer som argumenterer mot bruken av hijab, og som rakker ned på L'Oréals tilsynelatende støtte til bruken av plagget.

Også på Twitter har flere delt sine meninger:

«Hijaben, et symbol på kvinneundertrykking, som det nå er masse protester mot i Iran, blir brukt av L'Oréal for å reklamere for hårprodukter. Man kan ikke engang se håret. (…)»

«L'Oréal medvirker i normaliseringen av hijab, et symbol av patriarkalsk undertrykking, vold, og en kultur for påtvunget beskjedenhet for kvinner i Midtøsten.»

«Glem det at det er et instrument av undertrykkelse brukt for å kue millioner av kvinner. Klarer ikke vente på L'Oréals neste leppestiftkampanje med en burkakledd kvinne. Å, og så er hun en av dem. Perfekt.»

Det sistnevnte avslutter Twitter-meldingen sin med, handler om et par innlegg angivelig lagt ut av Amena Khan i 2014, hvor hun kritiserer Israel (disse meldingene virker å være slettet fra profilen hennes nå).

L'Oréal er ikke de første med en reklamevideo som har vakt oppsikt blant seerne den siste tida.

I april i fjor fikk supermodell Kendall Jenner slakt for sin medvirkning i en Pepsi-reklame. Filmen ble av flere kalt for et tonedøvt forsøk på å skape en politisk motstandsbevegelse, og brusgiganten la seg flat.

I fjor høst var såpegiganten Dove også ute i hardt vær. Flere reagerte på at en svart kvinne «ble hvit» i reklamevideoen, noe som gjorde at Dove fjernet den etter flere rasismeanklager.