Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Lord Abel og hans PR-hoff

Morten Abel er ute med et nytt album. Det synes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg gjemmer meg selv bak alt dette. Jeg vil være en annen!

Popkongen Morten Abel ser ned på sitt eget kostyme og gliser fornøyd. I dag lanserer han sitt siste album, «I'll Come Back and Love You Forever». Vi er siste avis på lista, men plateselskapet Virgin har lovet oss «en egen pakke». Derfor har vi stått på parkeringsplassen til Ellingsrud ridesenter sammen med hesten Royal Roman og ventet på Abel og hans hoff, bestående av stylisten og frisøren Jojo Eng, pressekontakt Elisabeth og prosjektleder Pernille. Vi frøys og Royal dreit. Endelig kom de i en taxi. Morten Abel korrekt kledd for dressurridning.

Androgyn

Hvorfor er image så viktig?

- Jeg prøver å holde spenningen oppe for min egen og for publikums skyld. Det er morsomt. Jeg elsker det!

- Avhenger suksessen av en riktig image?

- Jeg tror musikken ville slått an selv uten alt stæsjet.

Jan-Erik Ebbestad Hansen er professor i idéhistorie ved Universitetet i Oslo. Sammen med sin kone, direktør Kari Møller i De norske Bokklubbene, har han skrevet den kulturhistoriske boka «Kjønn og androgynitet». Ebbestad Hansen har studert hvordan folk som David Bowie, Annie Lennox og Michael Jackson ved å spille på androgyniteten har skapt seg en image. Også Morten Abel spiller på androgyne strenger på coverbildene til sin nye plate.

- Popartister som Morten Abel må være tydelige, de må gjøre noe eller kle seg på en måte som får dem til å stå fram. Helheten er viktig. Imagen og det kunstneriske uttrykket må utgjøre en helhet.

Rebelsk

- Hvem er best på image i Norge?

- Odd Nerdrum er den mest geniale merkevaren i landet.

Morten Abel innrømmer altså at han elsker denne delen av popstjernelivet. Muligheten til å gå inn og ut av roller finner han fascinerende.

- Det meste av det jeg gjør er spontant, men jeg har noen ideer om hvordan jeg vil forandre meg i framtida, forteller Abel.

Motejournalist Hilde Marstrander mener imagebygging skyldes folks ønske om å ha noen å se opp til.

- Hva slags image har Abel?

- Han går for å være en folkelig, men rebelsk rock'n'roller.

- Kan det bli for mye image?

- Ja, folk kan gå lei. Bruce Springsteen har hatt den samme imagen hele tida og er ikke lenger et like stort idol. Folk er gått lei av ham.

- Hvem er de flinkeste imagebyggerne i Norge?

- Aqua-Lene og Vidar Busk er vanvittig gode. Kristopher Schau er genial, om enn litt syk. Internasjonalt vil jeg trekke fram Madonna, Kiss og alle jentegruppene.

- Og lord Abel?

- Morten Abel har en bra image, men jeg synes han ser litt ekkel ut.

Tydelig uttrykk

Reklamemannen Paal Tarjei Aasheim er kreativ leder i JBR McCann. Han mener imagebygging handler om å manipulere publikum.

- Dette går på å styre folks oppfatning av en selv. Abel er en av få norske popstjerner som lever ut popstjernemyten, og ære være ham for det.

Aasheim avskriver ikke muligheten for at Morten Abel kunne gjort suksess ved bare å være seg selv.

- Men jeg ville ikke overlatt dette til folket selv. Folk blir lett forvirret, så det er smart med et tydelig uttrykk.

- Finner Morten Abel selv en sammenheng mellom sin musikk og dette nye rytterantrekket?

- Kanskje. Jeg ser velpleid ut, og plata er blitt litt staselig. Det har jeg ikke tenkt på før.

<B>ROJAL ABEL: Morten Abels siste plate er å finne i butikkene mandag. Til presselanseringen møter han med stylist, pressekontakt, prosjektleder og hesten Royal Roman. - Jeg selger på et produkt jeg vil gjøre stas på, sier Abel.
Hele Norges coronakart