Løsningen på Madonna-gåten

Når jeg skriver dette torsdag morgen, har Madonna holdt begge sine to konserter på Valle Hovin i Oslo, og i følge anmelderne var det sånn midt på treet. På den ene siden er det fabelaktig at hun kjenner til et så lite og ufikst land som Norge og velger å besøke oss, selv om mange menn her går med sokker i sandalene. På den annen side var Madonna viktigere før, og musikken er ikke noe bra lenger og hun skal i det hele tatt passe seg litt.

Det som er hevet over enhver tvil, er at hun fortsatt er viktig. Dagbladet har i likhet med de fleste norske medier omtalt konsertene som om de var noe vi alle måtte gjennom, som en valgkamp eller en BCG-vaksine. Når Norges førende kulturavis i løpet av 5 dager bruker 16 sider på omtale av Madonna, er det åpenbart fordi hun er av allmenn interesse, til og med for dem som ikke er interessert.

Men hvem er Madonna? Hvorfor har hun et slikt grep om offentligheten? Har hun fortsatt noe å fortelle oss, akkurat her og nå, i månedsskiftet juli-august 2009? Og hvor går veien videre? La oss ta en nærmere kikk på gåten Madonna, og løsningen på den.

Jobben til Madonna er å være moderne. Dette til tross for at hun har kalt seg opp etter noe så gammeldags som moren til Jesus. Madonnas egentlige navn er Louise Madonna di Campiglio. Hun ble født inn i en politifamilie i Chicago på slutten av 1950-tallet, men flyttet til New York i 1980 for å slå seg opp som trommeslager og prostituert. Det var der hun traff Susann Seidelmann, som ga henne en liten rolle i «Hjelp, hvor er Susan?» og slapp henne til på soundtracket med låta Into the Groove, en sang som egentlig ikke var noe fin. Heldigvis for Madonna oppdaget homofile menn at den var fin likevel, og snart hadde hun fått platekontrakt og råd til å barbere armhulene.

Så gikk det slag i slag. Siden hun slo gjennom i 1984 har hun gitt verden en lang rekke nyvinninger som hun har tatt fra andre. Føflekken hadde hun fra Marilyn Monroe, og klesfillene knyttet i håret hadde hun stjålet fra den norske duoen Dollie Deluxe. Det er artig å tenke på at Benedicte og Adrian kunne vært internasjonale stjerner i dag, hvis de bare hadde vært i New York den gangen og Madonna ikke hadde vært det. Etter det har hun funnet opp å gå med BH-en utenpå jakka, sex, lefling med orientalske religioner, regelmessig trening, ABBA-mimring og adopsjon av søte barn fra fattige land.

Madonna har alltid gitt gamle trender sin egen pikante vri og dermed skapt noe nytt. For eksempel har kjendiser adoptert barn fra fattige land helt siden Josephine Bakers dager, men det var Madonna som begynte å spore opp bare de aller søteste ungene og deretter stjele dem. Takket være hennes innsats har befolkningen i Malawi blitt 4 % styggere i løpet av de siste tre årene. Heldigvis er malawierne pene mennesker som har en del å gå på.

Og da hun fant opp sex, klarte hun også på en overbevisende måte å fornye fenomenet. Ingen andre har klart å få sex til å se ut som så hardt arbeid.

Som vi vet i ettertid, har flere av disse trendene kommet for å bli. Dessuten har hun jobbet med kjente skoprodusenter som Timbaland og kanskje Ecco.

Den som vil være moderne over lengre tid, må fornye seg. Madonnas jobb innebærer å stadig fornye musikken og seg selv og oppdage nye måter å gå med en BH på. Slik skaper hun debatt og gir popjournalistene noe å gjøre.

Popjournalister har høy Madonna-kompetanse. Det skyldes ikke bare at de generelt er kjendisfetisjister, men også spesifikt at de alle var unge på slutten av 80-tallet. De debuterte seksuelt til «True blue», skrev «Papa don’t preach» på pennalet, og sverget at en dag skulle de leve av å fortelle norske avislesere om Madonna fortsatt holder koken.

Madonna er berømt fordi hun er viktig, og omvendt. Hun er et kvinneikon, som har vist flere generasjoner kvinner at du kan lykkes som artist og superstjerne uten å være spesielt flink til verken å synge eller danse, så lenge du har en vilje av jern og en teft av et teftvennlig materiale. Dessuten er hun et renessansemenneske som stadig forsøker seg på nye områder: Som skuespiller i filmer som «Body of sex» og «Gråt ikke mer, Evita», som designer, sexrådgiver, platemogul, godseier, husmor og barnebokforfatter. Hun har demonstrert at kvinner kan hvis de virkelig går inn for det. Og at når de først er i gang, er de vanskelige å stanse. Hun kimser av paparazzienes bilder, selv om de nådeløst avslører at hvis du trener iherdig, mister du underhudsfettet, og at 52 år gamle kvinner uten sminke ser ut som 52 år gamle kvinner.

Når det så gjelder hva hun har å fortelle oss, bør vi gå til hennes ferskeste utgivelse, CD-en Hard Candy. Et raskt blikk på tekstene forteller at de heter ting som Give it to me og Candy Shop og handler om sex. I Candy shop synger Madonna at hun er innehaver av en godtebutikk og ber en ikke navngitt person stikke innom. Alt tyder på at godtebutikken er en metafor for «vagina». Her merker vi at Madonna er i ferd med å falle av trendlasset. Eldre mennesker som fortsatt har kjønnsorganer bør ikke synge om dem, men heller dysse dem ned, for å unngå å støte ungdommen. Ikke for at det er sjokkerende, bare litt ekkelt. Det som ville vært sjokkerende, var å oppdage Madonna bak disken i en godtebutikk.

Selv om hun ikke lenger har fingeren på tidens puls, vil hun alltid ruve i pophistorien. Derfor er det stas at hun tok seg bryderiet med å besøke oss. Selv var jeg ikke på Valle Hovin. Det skyldes at jeg er mer trendfølsom enn de fleste, og at å høre på Madonna bare er så 2006. Jeg satt i stedet hjemme og twitret og lyttet til mongolsk strupesang, med en BH på hodet.

Når dette blir lest har Madonna forlatt oss, forhåpentlig uten å stjele med seg barn, og det er på tide å gjøre opp status. Kommer hun til å ha noe vesentlig å gi oss neste gang hun kommer? Svaret på det er et ubetinget ja, dersom hun finner en hip ny produsent og holder seg i form, men ikke så mye at hun blir til bare muskler og bein, og finner seg en tøff ny stil, og hvis hun fortsetter å være sexy, men ikke på en sånn måte at det blir flaut, siden hun tross alt er gammel nok til å være bestemor. Så i tilfelle Madonna lærte seg norsk mens hun var her, og hun leser dette: Takk for at du stakk innom! Kom snart igjen! Og vær gjerne litt mer relevant neste gang!