RETT KOMPETANSE: Langvarig og tett oppfølging kan ikke erstattes av telefonkontakt, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Øistein Norum Monsen
RETT KOMPETANSE: Langvarig og tett oppfølging kan ikke erstattes av telefonkontakt, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Øistein Norum MonsenVis mer

Løsninger på inkluderingskoden

Langvarig og tett oppfølging kan ikke erstattes av telefonkontakt med et kundesenter eller med selvbetjente nettløsninger.

Debattinnlegg

«Hvordan knekke inkluderingskoden?» spør tjenestedirektør i NAV, Bjørn Gudbjørgsrud i en kronikk i Dagbladet, 14. januar.Han sier det er mye som kan forbedres i NAV-systemet, men at det i tillegg eksisterer tre hovedutfordringer som hindrer inkludering i arbeidslivet: langvarig sykefravær, frafall fra videregående opplæring og mangel på integrering av store innvandringsgrupper. Han poengterer i tillegg at for mye av midlene for å få folk ut i arbeid blir brukt på arbeidsavklaringsbedrifter, og at de heller burde bli brukt på å få arbeidssøkerne rett inn i ordinære bedrifter.

Dette er Fellesorganisasjonen (FO) helt enig i. Men, vi mener at svaret på spørsmålet er todelt. For det første må arbeidsgiverne også komme på banen. Dersom ikke arbeidsgiverne tør å satse på personer som har hull i CV-en eller som har svake norskkunnskaper, kommer de heller ikke ut i arbeid. Resultatet er en runddans i ulike NAV-tiltak som ender opp med at hullet i CV-en blir enda større. Når ikke kvalifiseringstiltakene hjelper, må vi se på andre virkemidler. For at arbeidsgiverne skal tørre å satse, må det økonomiske stimulanser til.

I tillegg må det mer sosialfaglig kompetanse inn i NAV. Tettere oppfølging og en helhetlig tilnærming vil hindre at brukerne kommer inn i denne runddansen i de forskjellige tiltaksprogrammene. Dette krever at ansatte har rammebetingelser som gjør at de har mulighet til å bruke tid på å bli kjent med brukeren og hans/hennes utfordringer i kartleggingsfasen. Deretter må ansatte også ha mulighet til å tilby tett oppfølging mens brukeren er i tiltaket.

Langvarig og tett oppfølging kan ikke erstattes av telefonkontakt med et kundesenter eller med selvbetjente nettløsninger. Kompetansen til sosialarbeiderne må ikke effektiviseres bort. Den må derimot være grunnleggende i arbeidet med å knekke inkluderingskoden. Det er derfor nødvendig å fastsette bemanningsnormer for NAV-kontorene. Brukere som har behov for det, må få en fast kontaktperson med sosialfaglig kompetanse.