«Lost» - politisk realisme i praksis?

Den populære tv-serien «Lost» gir et godt bilde av politikken slik den beskrives innenfor klassisk realismeteori, forklarer Kristin M. Haugevik.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

NÅR DEN kritikerroste og prisbelønte seermagneten «Lost» i kveld er tilbake på norske tv-skjermer er det ingen grunn verken for samfunnsvitere eller andre til å forlate tv-skjermen til fordel for bøker om politikk og samfunnsprosesser.

Den dramatiske og forunderlige historien om en gruppe overlevende etter en flyulykke gir nemlig et godt bilde av hvordan internasjonal politikk fungerer ifølge klassiske realistiske tenkere fra Thomas Hobbes til Hans J. Morgenthau. I «Lost» som i den klassiske politiske realismen er det nemlig den anarkiske samfunnstilstand som er utgangspunktet, uunngåelig ledsaget av individenes endeløse kamp for å sikre sin egen overlevelse.

Ideen om at samfunnsvitenskapelige teorier og populærkultur kan være til gjensidig nytte er langt fra ny. Flere internasjonalt anerkjente forskere har den senere tid publisert artikler og bøker hvor teorier om internasjonal politikk knyttes opp mot fiksjon som «Fluenes herre», «Star Trek», «Pearl Harbor» og «Harry Potter». Hvilken merverdi gir det så å bruke teorier om internasjonal politikk på denne måten?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer