RETT PÅ NETT: Johnny Depp spiller Donald Trump i en 50 minutter lang fiksjonsdokumentar som kan sees gratis på den reklamefinansierte webportalen Funny or Die. Foto: Funny or Die
RETT PÅ NETT: Johnny Depp spiller Donald Trump i en 50 minutter lang fiksjonsdokumentar som kan sees gratis på den reklamefinansierte webportalen Funny or Die. Foto: Funny or DieVis mer

Louis CK og Johnny Depp går rett på nett

TV-konseptene som gjør Netflix til den nye dinosauren.

Kan noen være så snill å finne opp et lengre døgn? I går var det premiere på HBOs «Vinyl», Mick Jaggers og Martin Scorseses noe heseblesende serie om platebransjen i New York på 1970-tallet. I dag dukket første episode av andre sesong av nydelige «Better Call Saul» opp på Netflix. 4. mars er det ny sesong av «House of Cards» samme sted, to uker senere kommer sesong to av den knallgode superheltserien «Daredevil». Og vi som ikke engang er ajour med «The Americans», også den på Netflix.

Det kan synes som et meget dårlig valgt tidspunkt å stille spørsmålstegn ved det relativt nyetablerte hegemoniet til Netflix og de andre strømmetjenestene. Modellen vil nok dominere i lang tid framover. Men slik de nye strømmetilbudene tar livet av lineært tv, er det også noen som vi ta livet av strømmetjenestene. To av de friskeste nyhetene på tv-fronten de siste ukene er laget helt uten innblanding fra både nye og gamle portvoktere. 

Dette er distribusjonskonseptene som får Netflix og HBO til å se ut som de nye dinosaurene.
 
Ta for eksempel «Horace and Pete», Louis CKs nye og temmelig mørke dramaserie der han og Steve Buscemi spiller innehaverne av baren Horace and Pete's. Denne «Cheers»-varianten fra svartsida, med en dramaturgi som kan minne om godt, gammeldags fjernsynsteater, har stjerner som Alan Alda, Jessica Lange og Edie Falco i sentrale biroller, og kjenningsmelodi signert Paul Simon. Det var ingen, absolutt ingen, som så dette komme. Serien bare dukket opp på louisck.net, der episodene kan kjøpes og strømmes direkte. Første episode kostet fem dollar, den andre to dollar.

Mens Louis CK satser på digitalt stykksalg, har innholdet på humorportalen Funny or Die alltid vært gratis og reklamefinansiert. Minst like overraskende som «Horace and Pete» kom «Donald Trump?s The Art of the Deal: The Movie», en 50 minutter lang Donald Trump-harselas med Johnny Depp i hovedrollen. Den utgir seg for å være en filmatisering av Trumps selvbiografi med samme tittel fra 1987, og gasser seg i karikert Trumpiana og 80-tallstestetikk, helt ned til den nyskrevne kjenningsmelodien signert Kenny Loggins.

Man kan spørre seg hvordan noen kan lage så påkostet underholdning uten andre finansieringskilder enn nettreklame og sponsorater, men det går altså så det griner.

Det er snart fire år siden jeg skrev om Jerry Seinfeld sponsorfinansierte web-tv-serie «Comedians in Cars Getting Coffee». Den rundet nylig sin sjette sesong, med folk som Barack Obama og Will Ferrell på gjestelisten. 

I en tidligere episode snakket Seinfeld og Tina Fey om hvor utrolig mye arbeid det var å lage tv-serier som «Seinfeld» og «30 Rock». De to så ingen fornuftig grunn til å gå tilbake til den gamle måten å gjøre ting på. 

RETT PÅ NETT: «Horace and Pete», den nye webserien til Louis CK (til høyre), med ham selv og Steve Buscemi i to av hovedrollene, stykkeselges direkte på Louis CKs nettside. Foto: Skjermbilde fra «Horace and Pete»
RETT PÅ NETT: «Horace and Pete», den nye webserien til Louis CK (til høyre), med ham selv og Steve Buscemi i to av hovedrollene, stykkeselges direkte på Louis CKs nettside. Foto: Skjermbilde fra «Horace and Pete» Vis mer