Lovende grøsserdebut

Innen norsk litteratur er grøsser-sjangeren svært lite synlig, også i litteraturhistorisk sammenheng. Ikke dermed sagt at grøsserlitteraturen er helt død i Norge, men sammenliknet med en del andre land virker den ganske skrinn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Det er derfor all grunn til å gi honnør til Pantagruel forlag for at de satser på en grøsser-debutant, samtidig som man skulle ønske at Tore Aurstads «Trolltungen» var et hakk bedre gjennomarbeidet. «Trolltungen» er en roman med mange fine trekk, men den avslører også mangler hos forfatteren.

Epidemi

Handlingen er lagt til vestlandsbygden Tyssvik på 1920-tallet. Dette er en industribygd bygd opp omkring kraftproduksjon, og hit vender ingeniør Kjell Schou tilbake sammen med sin datter Agnes. Schou har solgt rettighetene til fossen til svensken Waldemar Johanesson, som han nå skal jobbe for. Det er 33 år siden Schou selv kjøpte fossen, under en ekspedisjon der kona hans ble rammet av en mystisk sykdom.

Johansson gjør seg straks gjeldende i miljøet og knytter kontakt med den fremadstrebende arbeideren Marcus, som på sin side finner sammen med Agnes. Men etter kort tid begynner det å skje underlige ting i bygda. Beboerne rammes av en slags epidemi, og enkelte utvikler de forferdeligste symptomer etter å ha blitt bitt av en hund.

Hemmeligheter

Der Aurstad har lykkes _ og lykkes godt _ er i håndteringen av setting. Å legge handlingen til et industrisamfunn på 1920-tallet er helt i tråd med at grøsser-sjangeren lenge var modernitets-skeptisk _ og i «Trolltungen» blir grøsser-motivet eksplisitt knyttet opp mot et samtidskritisk-tema. Aurstad tegner et levende bilde av bygden Tyssvik, både dens sosiale miljø, dens fysiske utforming, og dens beliggenhet ved et dramatisk naturlandskap. Dette er en arena som passer perfekt for grøsserhandling.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer