VETERAN: TIX & The Pøssy Project har laget flere av årets russelåter, og får blandet kritikk av Dagbladets musikkanmeldere. Foto: Presse
VETERAN: TIX & The Pøssy Project har laget flere av årets russelåter, og får blandet kritikk av Dagbladets musikkanmeldere. Foto: PresseVis mer

Anmeldelse av årets russelåter:

«Lover at det er store sjanser for klamydia hvis man blir med dem på tur»

Vær advart! Ti russelåter har fått dommen av Dagbladets musikkanmeldere.

TIX & The Pøssy Project - «Skammekroken 2017»:

Den originale provokatøren har god kjennskap til skammekroken, men etter sine mange år på toppen av russemusikk-hierarkiet, holder TIX det forholdsvis snilt med rulle-vennlig dance og en vokal som føles like naturlig på eterne til respektive NRK MP3 og NRJ som i russebussen.

Dåser gnikkes på subwoofere, og det hookes tidsriktig i hytt og pine, noe som både har sikret «Skammekroken 2017» plassering på VG-lista og hedersanmerkningen «Årets låt» under landstreffet på Fredriksten festning.

Anmeldt av Mathias Rødahl

Tunge Ferrari & Ruudboi - «Hakkebakkeskogen 2017»:

I mylderet av nabolags-terroriserende dance og techno, er «Hakkebakkeskogen 2017» noe så frigjørende som en russelåt i god norsk rockeånd.

Follo-gutta lover riktignok at det er store sjanser for klamydia hvis man blir med dem på tur, men er ikke mindre veloppdragne enn at de både slår et slag mot ulovlig narkotikabruk over sitt bredbeinte Proclaimers-gitarkomp, og samtidig prediker viktigheten av at «nei betyr nei».

Et frisk pust blant desperat samlebånd-provokasjon og ufyselig pappagutt-kultur.

Anmeldt av Mathias Rødahl

Andreas Stabell & Olav Haust - «Acan 2017»:

Med et takeoff-refreng som på alle måter må være marerittet til ethvert sivilisert boligstrøk i Stavanger, legger «Acan 2017» seg inn i rekken av fantasiløs, men like fullt effektiv festmusikk.

På mange måter er dette den erketypiske russelåta i all sin musikalske middelmådighet, inkludert pubertale fantasier om selverklært legendestatus og jenter som «vil ha pikk». Når det først er sagt, tviler jeg likevel ikke på at Stabell & Haust-produksjonen er en av vårens sikreste russetreff-vinnere.

Anmeldt av Mathias Rødahl

Solguden & Mannen - «Forbes 2017»:

Låta hevder at alle vil pule medlemmene på bussen Forbes 2017, men fungerer nok heller som det optimale prevensjonsmiddelet i all sin påtatte vestkant-provokasjon. Og bra er det, siden pappaguttene visstnok har fedre som tilbyr sitron framfor kondomer.

Solguden & Mannen er forøvrig samme duo som nylig lirte av seg seksualiserte gloser om 13-åringer. Her sjokkerer de heldigvis bare med en slags ulidelig mashup av T-Pain-imitasjon og rusbrus-påvirket EDM. Ikke moralsk forkastelig denne gangen altså – bare veldig dårlig.

Anmeldt av Mathias Rødahl

Raparti$tar - «Gateflamme 2017 - Hjemmesnekk»:

Bergen har produsert mang en ung og heit gateflamme, men rapperne på denne hjemmesnekra låten er atskillig mer Kløver og Skarre R enn A-Laget, hvis du skjønner hva jeg mener.

Vi snakker med andre ord om laveste nivå av byens hiphop-miljø, og taperen blir dessverre bussen som offentlig skjender Bergens stolte raptradisjon. Et klart og tydelig eksempel på hvorfor det gjerne lønner seg å legge noen ekstra tusenlapper på bordet hvis man først skal begi seg ut i russelåt-gamet.

Anmeldt av Mathias Rødahl

Benjamin Sahba & Stormruss - «Heroisk 2017»:

Det som i teorien kunne ha vært en helt standard EDM-låt, vekker isteden gamle og vonde minner om en notoriske pizzafyll-reklame som satt norsk hiphop flere år tilbake på tidlig 90-tall.

Stormruss gjør omtrent det samme for Trondheims-rap med et knippe forferdelige off-beat-vers, og burde i en perfekt verden ha blitt belønnet med velfortjent buksevann fra Bromstad Billionaires. Påstanden om at «Trondheim har tidenes russ» kunne strengt tatt ikke ha vært mindre overbevisende ut enn dette.

Anmeldt av Mathias Rødahl

Discomus - «Noisy Village 2017»:

«Noisy Village 2017» er et sjangertro vink til dubstep à la Skrillex, og det eneste cluet man trenger for å dedusere seg frem til at denne russebussen ikke bare ruller i disktriktet (Tønsberg), men også i fortiden.

Låten er en instrumental loop - sett bort fra et sykt overveldende sample av en baby som gurgler «jeg heter Nikolai» - og mangler dermed det viktigste elementet i en russelåt: en semi-kontroversiell tekst som sier noe om ungdommers litt klumsete forhold til seksualitet og som samtidig stimulerer til debatt for voksne.

Anmeldt av Karima Andrea Furuseth

Tipsy Kid feat. Tigergutt - «Attitudeproblem 2017»:

«Alle som sier ‘likestilling stopp nå’ / skjønner det er uvant / men det er bare å gi opp nå», synger Tigergutt på et slags feministisk bidrag til Norges russe-kanon. Moralen er at man ikke er hore når man liker å ha sex, og det er en åpenbar anskuelse alle burde abonnere på.

Med den type tankegods under panseret overstiger det imidlertid min fatteevne at de 19 Stavangerjentene ikke har klart å kalle bussen «Simone de BAEuvoir». Sånn går det når du overlater jobben til kvinner!

Anmeldt av Karima Andrea Furuseth

TIX & The Pøssy Project - «Baymax 2017»:

På «Baymax 2017» beviser produsenten Tix at han har perfeksjonert kunsten av å lage skrekkelig fengende russelåter. Her er teksten redusert til en dialog på newspeak hvor to samtykker til å ha sex. Forutsetningen? At en av dem blir kalt «bae» («BAEmax 2017», noen?).

NATT&DAG vitset nylig om at det er umulig å skille dagens russelåter fra Hitler-sitater, men Tix’ gravitasjon mot det stuerene plasserer ham nærmere Inger Hagerups univers.

Anmeldt av Karima Andrea Furuseth

Piateed feat. Gudinnen - «Verdiløs»:

Det er få ting som er mindre spennende enn statsfinansiert satire. NRK Satiriks hyperbole parodi på de merkelige voldtektsfantasiene i noen av årets russelåter er likevel litt artig:

«Nå er du blitt tretten, vis meg hakkespetten», synger Maria Stavang (Piateed). EDM-låten står som en fin kontrast til andre russelåter, men diskvalifiserer seg selv ved å være skrevet av voksne mennesker med fast lønn og dagjobb.

Anmeldt av Karima Andrea Furuseth