UTREDES: Fossilforbud innenfor Ring 3 i Oslo
UTREDES: Fossilforbud innenfor Ring 3 i OsloVis mer

Utredning av fossilforbud i Oslo:

Lufta for alle

Fossilforbud i Oslo sentrum i 2024 blir sannsynligvis ikke nødvendig. Som sikkerhetsventil må kommunen likevel utrede muligheten.

Meninger

Byrådet i Oslo har de siste årene gått i front med en svært offensiv politikk for å redusere utslippene i byen. Noen av dem har skapt stor misnøye, spesielt de som retter seg mot bilister. Inngrep i våre daglige rutiner der både tida og økonomien for den enkelte kan være knapp, provoserer. Slike tiltak skal være velbegrunnede for å ha legitimitet, og selv da vil de være vanskelige saker å håndtere politisk.

I går så vi en ny slik sak, da det ble klart at byrådet vil utrede hvordan området innenfor Ring 3 i Oslo kan bli fossilfri innen 2024. Saken slo kolbøtte i mediene i løpet av dagen. Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) frontet først saken på morgenkvisten, og bekreftet at kommunens miljøetat er blitt bedt om å gjøre denne utredningen - også med støtte fra Høyre i bystyret. Det er vanskelig å forstå hvordan dette skal kunne skje uten et forbud, og det ble også vinklingen på nyheten i mediene. Dette ble tydeligvis vanskelig for byrådet i Oslo. Seinere på dagen gikk byrådsleder Raymond Johansen (Ap) ut i NTB og avviste at det vil bli aktuelt med et forbud.

Så hvorfor utrede da?

Bakgrunnen for denne saken er at Norge er dømt i EFTA-domstolen for brudd på EUs direktiv for luftkvalitet. Flere kommuner er forpliktet til å lage handlingsplaner for hvordan de skal få bukt med dette. Oslos forrige handlingsplan, fra mai 2015, ble sendt i retur fra Miljødirektoratet med beskjed om at den ikke viste hvordan kommunen skulle klare å holde seg innenfor grenseverdiene for gassen NO2.

Den suverent største utslippskilden for dette i Oslo, er fra biltrafikken. Den står for 78 prosent av utslippene. Når Oslo kommune nå skulle lage en ny handlingsplan, måtte de sannsynliggjøre at tiltakene var tilstrekkelige. Og det er ikke akkurat snakk om noen frivillig meldeplikt. Kommunen ville fått 50 000 kroner i dagbøter fra Klimadirektoratet dersom de ikke leverte inn en ny handlingsplan innen slutten av februar i år.

Kommunen har vedtatt en rekke tiltak, og det er naturlig å spørre om ikke de ville være gode nok og sterke nok til å møte kravene. I nyhetsmeldingene ble det også pekt på at i nybilsalget i Oslo er andelen elbiler nå nær 40 prosent. Det er oppløftende. Men for politikerne holder det ikke, i alle fall hvis de frykter at Miljødirektoratet vurderer dem strengt.

Kommunen har fått beregnet hva som vil være sannsynlige effekter når alle tiltakene som er en del av Oslopakke 3 er innført. Rapporten fra analyseselskapet COWI viser at selv da vil enkelte områder i Oslo ligge over tillatte grenseverdier for NO2. Det sier litt om rekkevidden av problemet. Fossilforbud i 2024 blir sannsynligvis ikke nødvendig, men som sikkerhetsventil må kommunen likevel utrede muligheten.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook