ØKT KONKURRANSE: Vi må åpne øynene for de langsiktige konsekvensene av den voldsomme konkurransen i flybransjen, skriver kronikkforfatterne på vegne av Arbeiderbevegelsens nordiske samarbeidskomité (SAMAK), som avslutter sitt årsmøte i dag. 
ØKT KONKURRANSE: Vi må åpne øynene for de langsiktige konsekvensene av den voldsomme konkurransen i flybransjen, skriver kronikkforfatterne på vegne av Arbeiderbevegelsens nordiske samarbeidskomité (SAMAK), som avslutter sitt årsmøte i dag. Vis mer

Debatt: Luftfart

Luftfartsindustrien på vei til å droppe sitt samfunnsansvar

Vi må åpne øynene for de langsiktige konsekvensene av den voldsomme konkurransen i flybransjen. 

Meninger

Lavere priser på billettene har konsekvenser for arbeidstakers rettigheter og passasjerenes sikkerhet.

I dag reiser vi mer en noensinne. Prisene har aldri vært lavere og tilgjengeligheten mellom destinasjonene er i stor grad blitt forbedret i løpet av en relativt kort periode. Det er positivt at flere får muligheten til å reise og at dette enkelt lar seg gjøre, både i arbeidssammenheng og på fritiden. Det skaper både arbeidsplasser og bedre framkommelighet i samfunnet vårt.

Baksiden, derimot, er at konkurransen som henholdsvis har gitt oss et bredere tilbud og mer å velge mellom, skjer på bekostning av lønn –og arbeidsforhold.

Derfor har vi nå på et nordisk plan, utarbeidet en rapport med 30 konkrete forslag til hvordan vi kan sikre rettferdige konkurransevilkår i framtidas luftfart. Vi står nemlig overfor en hel sektor som gradvis organiserer seg vekk fra sitt samfunnsansvar. På den måten skapes et arbeidsliv utenfor resten av samfunnet. Det skjer i en industri hvor ansvaret for passasjerenes sikkerhet alltid må ha første prioritet.

Vi ser en utvikling hvor hver enkelt ansatt stadig får ansvar for seg selv og står alene overfor en udefinert motpart, på grunn av indirekte ansettelser gjennom ulike underleverandører og andre kreative krumspring. Dette kan skape store utfordringer i forhold til sikkerhet og service.

Ifølge en undersøkelse blant ansatte i luften, blir 1/3 av personalet ikke betalt for arbeid som blir utført før flyet tar av, som for eksempel klargjøring, sikkerhetskontroller og innsjekk. I tillegg får mange piloter i disse selskapene bare betalt per flytime, dette kan medføre at blant annet at sykepenger bortfaller. Konsekvensene av dette er en økt risiko for at syke piloter som skulle vært hjemme heller sitter i cockpiten. Samtidig viser en undersøkelse fra Universitetet i Gent at det også er stor fare for at obligatoriske sikkerhetsrapporter ikke blir skrevet fordi pilotene er bekymret for å miste jobben.

Det er spesielt de aggressive lavprisselskapene som «regel-shopper» og flytter sine ansatte rundt, slik at de oppnår de laveste utgiftene til trygd og skatt. Hvis dette fortsetter, risikerer vi at denne uakseptable atferden smitter over til andre selskaper som ellers opptrer rettmessig. Hvis vi som forbrukere tenker over konsekvensene dette medfører, er det virkelig verdt det?

Det er ingen tvil om at det er svært mange fordeler med økende konkurranse, men tiden er inne for at det skapes like vilkår for en rettferdig konkurranse og respekt for arbeidstakernes rettigheter. Det dreier seg ikke bare om endringer i én sektor, men om hvilket samfunn vi ønsker i framtida.

Det er behov for å få på plass politiske tiltak som har som mål å oppdatere de europeiske hjemmebasereglene, slik at det rår en felles forståelse for hvilke rettigheter som omfatter de ansatte - særskilt arbeidsmiljølov, trygd og skatt. I en tid med utallige eksempler på skatteunndragelse er det viktig at vi sørger for sterke rammeverk og større åpenhet.

Dette vil ikke føre til en overdreven økning i billettprisene. En COWI-undersøkelse viser at for bare 37 kroner mer per billett vil de ansatte ha anstendige arbeidsforhold.

Det er viktig at forbrukerne er klar over konsekvensene av kunstige lave billettpriser. Den urettferdige konkurransen og presset på de ansatte vil omsider treffe oss i de nordiske landene hardest. Mindre lønnsomme innenriksdestinasjoner vil ikke bli prioritert. Bygder og byer som bare har lufta som bindeledd til resten av Norge vil rammes av dette.

En uttalelse fra IATA viser at lavprisflyselskapene generelt skaper 20 prosent færre arbeidsplasser enn nettverksselskapene. Derfor er denne utviklingen ikke bare en trussel mot nettverksselskapene, men også for vår velferd, ettersom luftfart sysselsetter et betydelig antall mennesker i Norge.

Manglende tiltak på euorpeisk og nasjonalt plan vil bety at luftfartsnæringens bidrag i en norsk kontekts vil være mye mindre. Det er et politisk ansvar at denne veksten gjenspeiles i form av flere norske arbeidsplasser og bedre velferd for alle. Det er også i forbrukerens interesse å styrke tilgjengeligheten, da resultatet av dagens utvikling vil være færre ruter regionalt i Norden.

Det er ikke bare urettferdig konkurranse i Europa som truer oss. Vi er også sårbare for de negative effektene globalisering fører med seg. Europeiske flyselskaper blir utfordret av økende konkurranse fra land i den arabiske gulfen. Hvis europeisk luftfart skal være i stand til å takle økt utenlandsk konkurranse, er det viktig å skape betingelser for å sikre at selskapene kan konkurrere under like vilkår, noe som ikke er mulig i dag.

Alliansen E4FC estimerer at de tre selskapene som utgjør Qatar Airways, Etihad og Emirates, i løpet av de siste ti årene totalt har mottatt svimlende 295 milliarder kroner i statsstøtte og andre subsidier fra sine regjeringer. Vi må innse at det er en sammenheng mellom ansvarlig regulering av arbeidsvilkår for de ansatte og sikkerheten passasjerene har krav på. Derfor skal luftfartsavtalen mellom EU og Gulfstatene inneholde klare bestemmelser som sikrer at flyselskapene driftes i samsvar med de grunnleggende ILO-kjernekonvensjonene, OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper og FNs retningslinjer om næringsliv og menneskerettigheter.

Videre er det også nødvendig at EU-kommisjonen stiller krav til åpenhet rundt finansielle strukturer, slik at det er mulig å avdekke ulovlig statsstøtte og subsidier som ofte bidrar til kunstig lave priser og resulterer i tap av norske arbeidsplasser. Dette er også dårlige nyheter for reisende på lang sikt, da færre flyselskaper vil tilby færre alternativer. Det er ensbetydende med høyere priser.

Derfor er det på tide med politiske tiltak som demmer opp for den urettferdige konkurransen fra land som Qatar. Her må både den norske regjering og EU ta ansvar. Derfor har nordisk fagbevegelse og nordiske sosialdemokratiske partier sammen foreslått 30 tiltak for å sikre arbeidtakerenes rettigheter og en rettferdig konkurranse i luftfaren.

Ingen er tjent med et kappløp mot stupet.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook