OPPTATT AV SIKKERHET: - Vi opererer innenfor internasjonale og nasjonale regler, også når det gjelder sikkerhet, forsikrer adm. direktør Espen Høiby i OSM Aviation. Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix
OPPTATT AV SIKKERHET: - Vi opererer innenfor internasjonale og nasjonale regler, også når det gjelder sikkerhet, forsikrer adm. direktør Espen Høiby i OSM Aviation. Foto: Terje Pedersen / NTB ScanpixVis mer

Debatt: Luftfart

Luftfartsindustrien tar samfunnsansvar

Luftfartsindustrien er i sin natur en internasjonal næring, konkurransen er tøff, men bransjen er konservativ og behovet for nytenkning er stort. 

Meninger

Det er ikke grunnlag for å hevde at luftfartsindustrien glemmer sitt samfunnsansvar som følge av økt globalisering og konkurranse. Det er heller ikke slik at nye arbeidsgivermodeller vil gå på bekostning av flyselskapenes sikkerhet og service. Derfor er det nødvendig å kommentere debattartikkelen om luftfartsindustrien som ble publisert på dagbladet.no den 17. januar, signert av nordiske parlamentarikere og fagforeningsledere.

ADM. DIREKTØR: Espen Høiby.
ADM. DIREKTØR: Espen Høiby. Vis mer

OSM Aviation er en nykommer i internasjonal luftfart med hovedsete i Norge. Tre år etter at selskapet startet sin virksomhet har vi 2700 fast ansatte i 14 land. Om ett år vil antall medarbeidere være doblet. Vi har foreløpig ni internasjonale flyselskaper som kunder, hvorav Norwegian er den største.

Vi er spesialister på ansettelse, trening og administrasjon av kabinpersonell og piloter. Ved å overlate denne oppgaven til oss, kan flyselskapene konsentrere sine ressurser om kjernevirksomheten og dermed øke sin effektivitet. Kravene til sertifikater, utdannelse og kompetanse, er de samme som når flypersonellet er ansatt direkte i flyselskapene. Vi opererer innenfor internasjonale og nasjonale regler, også når det gjelder sikkerhet.

Jeg er enig med parlamentarikerne og fagforeningslederne som i sitt innlegg advarer mot useriøse aktører som utfordrer grunnleggende regler i arbeidslivet. Men deres motstand mot endring og innovasjon, drevet frem av seriøse selskaper, er vanskelig å forstå.

OSM Aviation har tariffavtaler med fagforeningene i flere av de landende der vi er representert, og vi er i forhandlinger om flere slike avtaler. Nylig inngikk vi en samarbeidsavtale med den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF). Den anerkjenner de ansattes rett til å organisere seg og legger til rette for representasjon og kollektiv forhandlingsrett. Dette sikrer profesjonelle og ryddige arbeidsforhold i internasjonal luftfart. Da avtalen ble offentliggjort uttalte ITFs generalsekretær Stephen Cotton blant annet: «OSM Aviation har en forretningsmodell som er seriøs og ansvarlig, og som bygger på faste ansettelser og ordnede lønns- og arbeidsvilkår».

Luftfartsindustrien er i sin natur en internasjonal næring, konkurransen er tøff, men bransjen er konservativ og behovet for nytenkning er stort. Det trengs både vilje og evne til endring, og da er et godt samarbeid mellom myndigheter, fagforeninger og næringen avgjørende for å lykkes. Om vi møter fremtiden med ryggen først og forutinntatte holdninger, vil vi kunne gå glipp av mulighetene til å skape nye arbeidsplasser. Etter hvert som Norwegian og andre flyselskaper legger flere internasjonale ruter til Norge vil vi få store positive ringvirkninger, ikke minst i reiselivsnæringen.

Jeg er overbevist om at det er de seriøse, nytenkende aktørene som vil vinne konkurransen. OSM Aviation ønsker å være blant disse, og derfor går vi foran med å ta samfunnsansvar i de land der vi er representert.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook