«VERRE FØR»: - Joda, det finnes absolutt perioder hvor luften i Oslo ikke er god, men de fleste er også enige om at problemet var langt mer alvorlig før, mener samferdselsmnister Ketil Solvik-Olsen. Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix 
«VERRE FØR»: - Joda, det finnes absolutt perioder hvor luften i Oslo ikke er god, men de fleste er også enige om at problemet var langt mer alvorlig før, mener samferdselsmnister Ketil Solvik-Olsen. Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix Vis mer

Debatt: Dieselforbudet

Luftforurensing fra dieselbiler er et stadig mindre problem

Men det tar noen år til før bilparken er byttet ut.

Meninger

God byluft er vi for. Geir Ramnefjells kommentar 21. januar påpeker en del dilemmaer, men er samtidig nesten mer egnet til å forvirre enn forklare hvorfor ting er blitt som de er. For det første fordi han fremstiller utviklingen i luftforurensing som å gå i negativ retning, og derfor vil fordre flere restriksjoner i fremtiden. Og joda, det finnes absolutt perioder hvor luften i Oslo ikke er god, men de fleste er også enige om at problemet var langt mer alvorlig før.

Ser man på utviklingen i kjøretøyteknologi, er luftforurensing fra dieselbiler et stadig mindre problem. Dagens Euro6 lastebiler har mer eller mindre eliminert utfordringen, men det tar noen år til før bilparken er byttet ut. En fremtidig løsning er likevel ikke et verdig argument for ikke gjøre noe nå. Selvsagt ikke.

Det blir likevel misvisende når Ramnefjell gir inntrykk av at dagens regjering kjemper mot virkemidler som har ligget gryteklare. Ramnefjell nevner selv lavutslippssoner. La oss huske historikken. Under rødgrønn regjering fyltes byene med dieselbiler. I 2012 sa Arbeiderpartiet og en rødgrønn regjering nei til lavutslippssoner, for andre gang i sin regjeringsperiode. De hevdet det var et dårlig virkemiddel. I opposisjon er derimot AP/SV plutselig for det de i regjering var imot. Det nevner ikke Ramnefjell. I stedet får leseren inntrykk av at regjeringen ikke følger opp Stortingets vedtak. Fakta er derimot at forskriften ble vedtatt i statsråd før jul. Kommunene har dette verktøyet dersom de ønsker å bruke det. Men det er riktig at jeg foretrekker andre - og bedre - virkemidler.

For eksempel gatevask. Eller redusert utslipp fra vedfyring. Eller landstrøm i havnene. Det er tilnærminger regjeringen bidrar til, og som er langt mindre inngripende enn å redusere folks mobilitet. Et borgerlig flertall har sikret betydelig vekst i kollektiv- og jernbanesatsing. Den såkalte belønningsordningen for kollektivtrafikk er opp fra 1,8 til 5,1 milliarder kroner. Oslo får fire ganger høyere bevilgning fra staten nå sammenlignet med under rødgrønn regjering. Jernbanesatsingen er økt med over sju milliarder kroner. Det går nå flere tog, med økt punktlighet. Bevilgning til sykkelveier er økt med 75 prosent. Og andelen dieselbiler er rekordlav, mens nullutslippsbiler fyller byene. Det er grunn til optimisme, spesielt dersom vi spiller på lag med innbyggerne.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook