Luksus- problem

Litt lett om 40-årige kvinners sjelekvaler.

• Her finner du ukas filmanmeldelser

FILM: «Marias menn» forsøker ikke å gå «Manndomsprøven» i næringen; her er ikke kvinnen noen skummel forfører. Dessuten er filmen fortalt fra et kvinneperspektiv, og da har ting en tendens til å bli mer jordnære.

Jeg synes kanskje hele problemstillingen utlegges noe ufarlig og flatt i filmen, til tross for de lett gjenkjennelige problemene som tårner seg opp i Marias liv.

I utgangspunktet er hun litt Tårnfrid der hun skjøtter både jobb som akuttlege med nattevakter, tre barn og en pest av en eksmann som uavlatelig setter lærere, barn og familierådgivere opp mot henne. Men Ingjerd Egeberg tilfører Maria-figuren såpass mye ro og humor, at man godtar at hun fikser det meste.

Årgangs

I tillegg til en legeromanskrivende far (Kai Remlov) og nevnte pest (Eindride Eidsvold) er det to menn som slåss om en plass i travle Marias 41-årige liv. Fredrik (Jens Jørn Spottag), en dansk psykiater på 50, og Jonas (Mats Eldøen), en kul portør på ca. 24, frister med henholdsvis Jaguar og årgangsvin mot paraglider og pils.

Men Maria er ikke en sånn som sier ja takk, begge deler. Hun må «leve sant med seg selv», som det heter i filmen, og da går det som det må, uten at vi helt klarer å engasjere oss i hennes sjelekvaler.

Et parodisk selskap på såkalt beste vestkant, der Maria medbringer sin unge venn, blir aldri morsomt nok, til tross for at kveldens samtaleemne blant den middelaldrende forsamlingen er årganger. Ikke på viner, men på menn. Kjetil Indregårds manus kunne vært mye frekkere.

TERNINGKAST FIRE: Jonas (Mats Eldøen) og Maria (Ingjerd Egeberg) I «Marias menn».
TERNINGKAST FIRE: Jonas (Mats Eldøen) og Maria (Ingjerd Egeberg) I «Marias menn». Vis mer

Manipulerer

Det jeg liker ved filmen er de mange barnescenene som er tatt på kornet. Marias eldste, Nina (Sara Hoel), klager på moras håpløse oppførsel: «Skulle tro du var ung, eller no\'», og de to minste (Leo Meieran og Lisa D. Løkkebø) er alltid tørste på feil tidspunkt. Dessuten er de klassiske barnemanipulatorer som vet hvordan de skal spille sine skilte foreldre ut mot hverandre. Her ser man på de mange finslepne små detaljene at Vibeke Ringens erfaring fra TV-dramatikk («Hotel Cæsar», «Borettslaget») har kommet vel med.

«Marias menn» har enkelte øyeblikk som beveger, blant annet i Marias forhold til en eldre pasient som dukker opp flere ganger i filmen. Men man etterlates med en følelse av at temperaturen gjennomgående kunne vært skrudd opp et hakk eller to.