Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Luksus fra Metropolitan

Metropolitan er cruise på første klasse i jazztidsmaskin.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Morten Halle og Jon Ebersons «Metropolitan» - amerikanske slagere-blitt-til-jazzstandarder fra 30 og 40-tallet, arrangert uten kunstige søtningsmidler - debuterte ved fjorårets Molde-festival. I går kveld åpnet det Oslo Jazzfestival, komplett med den fjellstø og fjærlette duoen Bjørn Kjellemyr (bass) og Pål Thowsen (trommer) i bånn, Rob Waring (vibrafon), Rune Klakegg (piano) og Eberson (gitar) i akkordlandskapet sammen med ni velsignet usentimentale strykere, og med saksofonist Halle og sanger Beate Slettevoll Lech i front.

Og det som var bra i Molde, er nå - ett år, og en CD seinere - blitt praktfullt.

Lech er nå trygg nok på konseptet til å tolke tekstene med den tilbakeholdte dramatikken de bærer uten å bikke over i det teatralske, samklangen i ensemblet er sømløs, og soliene kommer lekre og kontrollerte.

Alt er vellyd, produsert av Asle Karstad så den puster fritt, men med nerve, driv og swing. Så unik og jazzhistorisk interessant er «Metropolitan» at den tåler flere festivalframføringer - og modne jazzdiggere elsker «Smoke Gets In Your Eyes», «I Fall In Love Too Easily», «You Go To My Head» og hele perlerekka fra tida før atombomben og mobiltelefonen.