Lunkent for Dogme 4

11 busspassasjerer strandet i ørkenen står for dramatikken i den fjerde av de danske Dogme-filmene.

Kristian Levrings «The King Is Alive» konkurrerer i sideprogrammet «Un certain regard» på årets filmfestival. Danskenes edsvorne bud om å lage film uten kunstige tilsetninger vekker fortsatt interesse, men de foreløpige reaksjonene når ikke de store høydene.

  • Ikke at Levring er på ørkenvandring, heller, men Variety og Screen - to av de store filmmagasinene med daglige Cannes-utgaver - er sånn passe fornøyde med det siste og hittil vanskeligst salgbare Dogme-prosjektet. Både «Festen», «Idiotene» og «Mifunes siste sang» bød for eksempel på avvæpnende humor i sine ellers forskjellige historier. «The King Is Alive», engelskspråklig og med internasjonal stab, er en gjennomgående mørk affære.
  • Den er filmet ved en nedlagt gruve i den namibiske ørkenen. En stakkars sjåfør har mistet retningen, og bussens passasjerer kan ikke annet enn å søke ly i rønnene mellom sanddynene, mens de venter på redningen. En av dem legger ut på en flere dagers tur til nærmeste landsby. I mellomtida setter skuespilleren Henry (David Bradley) de andre i gang med å oppføre Shakespeares «Kong Lear». Han gir dem innhold i nøden, men stykket utløser også bitre konflikter, manipulasjoner og hat. Jennifer Jason Leigh, Romane Bohringer og Janet

McTeer, Oscar-nominert i år, er blant skuespillerne.

  • «Den mest visuelt slående» av Dogme-filmene, mener Variety. «Publikum føler seg virkelig strandet med passasjerene,» fortsetter anmelder Lisa Nesselson og roser Levring for hans bruk av omgivelsene og for hans formidling av forholdet mellom personene. Men hun mener filmen halter i midtpartiet og at den kunne vært mer original.
  • Screens Allan Hunter mener «The King Is Alive» har en «rå energi», men synes den mangler «Festen»s originalitet og «Mifune»s varme. Han har liten tro på stor kritikerjubel og mener Dogme-konseptet alt kan ha mistet nyhetens interesse for filmelskere. Skuespillerne får ros for helhjertet innsats, men Hunter påpeker at Levring har lånt et par av eventyrsjangerens Hollywood-klisjeer, han synes filmen er for langsom og stiller spørsmål ved verdien av hele Dogme - bortsett fra i filmens siste 20 minutter.

Det gjenstår å se om verket blir solgt vidt og bredt, men Levring reiser nok ikke helt tomhendt hjem.