Lupe på tilværelsen

Gang på gang har Lyrikkbokklubben, gjennom sine valg av forfattere og sine utvalg av dikt, demonstrert at de har teft for det mest spennende innenfor vår samtidslyrikk, seinest gjennom utgivelsen av et sobert utvalg fra de syv samlingene til Rune Christiansen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Han er nemlig en av de mest spennende og markante profilene innenfor den relativt beskjedne gruppen av leseverdige lyrikkdebutanter fra 80-tallets siste halvdel - ja, en av de få virkelig genuine poetene i sin generasjon.

Christiansen skrev seg fra første stund inn i en modernistisk tradisjon med bl.a. de franske lyrikerne Francis Ponge og René Char som sine fremste forbilder. De første samlingene er rike på metaforer og litterære referanser, men etter hvert utvikler Christiansen seg i mer «realistisk» og deskriptiv retning, der diktene i større grad henviser til objekter i omverden som i en tilnærmet imagistisk form tjener som korrelater for deres tanke- og følelsesinnhold. I et Vagant-intervju fra 1995 hevder han i tråd med dette at han vil sette «en lupe på tilværelsen», og at han søker å fange opp «små fall i sjela, når noe plutselig får en konsekvens, uten at det har skjedd så mye».

«Naturtalent»

Kritikerne mottok debutsamlingen, «Hvor toget forlater havet» (1986), med unison begistring. Den unge poeten ble utropt til et naturtalent av de sjeldne, og på grunn av det fabulerende billedspråket og de mange alogiske ordsammenstillingene fikk han straks klebet merkelappen «surrealist» til seg. Dessuten var det «tidsriktig». Kritikerne var trette av den ny-enkle formen, og surrealisme ble trukket fram som et honnørord og brukt i hytt og vær om alt som smakte av fornuftsstridig billedspråk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer