Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Luring

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

PLATEHØSTEN: Det er ikke bare akevitten som gjør julebordsesongen beinhard. I forrige uke ble det klart at Kurt Nilsen har valgt å utsette utgivelsen av sitt tredje album. Egentlig skulle skiva slippes i oktober, nå kommer den altså ikke før på nyåret. Lind/Nilsen/Fuentes/Holm-turneen tar for mye tid, gutta har events å spille, julebord å dekke og penger å håve inn. Hvis Kurt skal selge til dobbelt platina (som på «I» og «A Part of Me»), må plata promoteres skikkelig. I år kommer altså alle disse julebordene i veien.

MEN SELV uten Kurt ser det ut til at det blir knivkvass konkurranse om platekjøperne i høst. Bjørn Eidsvåg, Odd Nordstoga, Åge Aleksandersen, Morten Abel, Bertine Zetlitz og DeLillos har alle ligget i toppen av salgsbarometerene de siste åra. Eidsvåg var til og med den bestselgende artisten to år på rad, før Madrugadas veldokumenterte storeslem i fjor. I tillegg ser det ut til at Kurt Nilsen kan få sin del av kaka likevel, «Hallelujah Live» kommer nok til å stikke av med sin andel av julesalget.

DET BLIR harde bud for artistene, kanskje mest fordi juleplatekjøperen ikke er som andre platekjøpere. Julesalget preges av en-plate-i-året -kundegruppen, som vandrer inn på kjøpesenteret, og tar med seg den mest profilerte skiva i butikken, og kjøp-noe-trygt-og-byttbart -kundegruppen, som tror nevøen ønsker seg noe de selv har sett på Skavlan. Når kremen av norske kommersartister nå skal slippe nye plater i løpet av en tre måneders tid, samtidig som de også skal konkurrere om oppmerksomhet med Justin Timberlake, Audioslave, Sting, Iron Maiden, Beyoncé, John Legend og Robbie Williams, er det ikke til å unngå at noen kommer til å sitte igjen med Svarteper.

MEN DET BLIR nok ikke Kurt Nilsen. I januar/februar glimrer som regel utgivelsene med sitt fravær, og ukene etter jul har ofte blitt omtalt som de De rare ukene der alt kan skje og kredartistene dominerer VG-lista. Det er et kommersielt vakuum, som Kurt Nilsen etter alt å dømme kan plaske fritt rundt i. For å låne albumtittelen til Odd Nordstoga: Kurt Nilsen, eller nærmere bestemt manager Jan Fredrik Karlsen, er en luring.