Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Telefonsalg

Lurt og presset av telefonselgere

Nesten halvparten av norske forbrukere sier de har følt seg lurt og presset av telefonselgere. For meg er det uforståelig at dette lureriet i 2020 fremdeles er fullt lovlig.

UFORSTÅELIG: Faktum er at du får ikke den gode dealen gjennom telefonsalg. At norske forbrukere blir lurt inn i avtaler de seinere angrer på, ikke kvalifiserer som et behov for endring, er for meg uforståelig, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
UFORSTÅELIG: Faktum er at du får ikke den gode dealen gjennom telefonsalg. At norske forbrukere blir lurt inn i avtaler de seinere angrer på, ikke kvalifiserer som et behov for endring, er for meg uforståelig, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Meninger

Vi har alle fått den telefonen. Den som umiddelbart gjør at vi angrer på at vi svarte. Den med den hyggelige stemmen i andre enden med myndighet til å bruke ethvert triks for å få deg på kroken. Noen klarer å legge på igjen, noen takke nei, mens andre blir dratt inn i lange og selgende resonnementer de ikke kommer seg ut av. Og før de vet ordet av det har de takket ja til noe som de seinere skal komme til å angre på.

Faktum er at du får ikke den gode dealen gjennom telefonsalg. Den finnes ikke. Det er ikke annet enn et virkemiddel i en utgått forretningsmodell, som norske selskaper utnytter grovt. Og vår bransje – energibransjen – troner på toppen av verstinglista. Det er ikke rettferdig at man skal måtte ta stilling til strømavtaler på telefon – den eneste som vinner på det er selskapet i andre enden. Aldri forbrukeren.

Både Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet har gjentatte ganger sett seg nødt til å gå ut og be selskapene sette seg bedre inn i regelverket. Det har blitt lansert ulike tiltak som skal hjelpe forbrukere med å reservere seg. Problemet er bare at det ikke nytter.

Vi vet allerede at selv om 2,2 millioner nordmenn har reservert seg mot telefonsalg, stopper ikke det numrene deres fra å dukke opp på calling-listene. Nå kan det se ut som om norske forbrukere også har fått nok. I vår nye undersøkelse gjennomført av Norstat svarer sju av ti at de ønsker å forby telefonsalg.

Barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad, svarer i dag at de ikke har planer om innstramminger, men at de «selvfølgelig følger med på om regelverket fungerer etter hensikten, og vi må alltid være åpne for justeringer dersom vi ser behov for det». At norske forbrukere blir lurt inn i avtaler de seinere angrer på, ikke kvalifiserer som et behov for endring, er for meg uforståelig.

I Tyskland har de allerede forbudt telefonsalg. Fordi de forstår at det eneste det gjør er å 1) lure mennesker som ikke har tilstrekkelig informasjon til å forstå hva de takker ja til eller 2) stjele tid og energi fra mennesker i hverdagen. Hvorfor skal vi i Norge tviholde på en metode som i beste fall er irriterende og påtrengende, og i verste fall skaper store økonomiske problemer for folk?

I 2018 mottok Forbrukertilsynet over 1500 klager på telefonsalg, hvor energibransjen kommer aller dårligst ut.

Men disse klagene er bare toppen av isberget. Rundt dem er et hav av mennesker som enten ikke har fått seg til å klage, si blankt nei eller som rett og slett ikke vet bedre.

NETTSVINDEL: Så lett er det å gå i limfella etter det du tror er et google-søk. Video: Ingebjørg Iversen / Dagbladet TV Vis mer

Realiteten er at aktører i vår bransje skor seg på de i samfunnet som er minst i stand til å stå imot – de unge, eldre og de som kanskje ikke mestrer det norske språket tilstrekkelig for å forstå at de blir lurt.  

Halvparten av alle nordmenn mener at telefonselgere utnytter de menneskene i samfunnet vårt som av ulike grunner ikke forstår at de får en dårlig deal. Undersøkelsen vår viser også at én av tre nordmenn har kjøpt produkter og tjenester de ikke har behov for, som følge av press fra telefonselgere.

Minimalt med konkurranse i nærmere hundre år har gjort at den norske energibransjen har endret seg svært lite, og tatt svært lite hensyn til forbrukernes behov. At vi altfor lenge har akseptert telefonsalg som et nødvendig onde i hverdagen, er ikke grunn til å fortsette å la norske selskaper presse folk inn i dårlige avtaler de seinere angrer på.

Det er på tide at denne typen telefoner ringer for siste gang. Det er på tide at vi lytter til forbrukerne. Og deres tale er klar: Forby telefonsalg, en gang for alle.