DEBATT

Telefonsalg

Lurt og presset av telefonselgere

Nesten halvparten av norske forbrukere sier de har følt seg lurt og presset av telefonselgere. For meg er det uforståelig at dette lureriet i 2020 fremdeles er fullt lovlig.

UFORSTÅELIG: Faktum er at du får ikke den gode dealen gjennom telefonsalg. At norske forbrukere blir lurt inn i avtaler de seinere angrer på, ikke kvalifiserer som et behov for endring, er for meg uforståelig, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
UFORSTÅELIG: Faktum er at du får ikke den gode dealen gjennom telefonsalg. At norske forbrukere blir lurt inn i avtaler de seinere angrer på, ikke kvalifiserer som et behov for endring, er for meg uforståelig, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Vi har alle fått den telefonen. Den som umiddelbart gjør at vi angrer på at vi svarte. Den med den hyggelige stemmen i andre enden med myndighet til å bruke ethvert triks for å få deg på kroken. Noen klarer å legge på igjen, noen takke nei, mens andre blir dratt inn i lange og selgende resonnementer de ikke kommer seg ut av. Og før de vet ordet av det har de takket ja til noe som de seinere skal komme til å angre på.

Faktum er at du får ikke den gode dealen gjennom telefonsalg. Den finnes ikke. Det er ikke annet enn et virkemiddel i en utgått forretningsmodell, som norske selskaper utnytter grovt. Og vår bransje – energibransjen – troner på toppen av verstinglista. Det er ikke rettferdig at man skal måtte ta stilling til strømavtaler på telefon – den eneste som vinner på det er selskapet i andre enden. Aldri forbrukeren.

Både Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet har gjentatte ganger sett seg nødt til å gå ut og be selskapene sette seg bedre inn i regelverket. Det har blitt lansert ulike tiltak som skal hjelpe forbrukere med å reservere seg. Problemet er bare at det ikke nytter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer