Lurte Coca Cola til å lage smilende bananer og trommespillende katter av Hitler-sitater

Måtte trekke Twitter-kampanje.

(Dagbladet): Coca Colas Super Bowl-reklame, med tittelen «Make it Happy», var en av de mest populære reklamene som ble sendt i pausen under kampen forrige helg.

Mandag hadde mer enn to millioner sett den på YouTube, ifølge Atlanta Business Chronicle, og den lå som nummer åtte på en popularitetsranking av Super Bowl-reklamene.

Reklamen viser en cola-flaske som velter over en server, og deretter omgjør hatmeldinger i sosiale medier til positive beskjeder. «No one likes U» blir til «There's no one like U», for eksempel.

Twitter-kampanje
Like bra gikk det ikke da brusgiganten skulle sette det ut i praksis, i en kampanje på Twitter.

Der oppfordret de folk til å besvare negative twittermeldinger med hashtaggen #MakeItHappy. Ved hjelp av et kodesystem kalt ASCII skulle en automatisk algoritme plukke opp den negative teksten og gjøre den om til morsomme bilder av søte mus, palmetrær med solbriller, og lignende ting, skriver The Guardian.

Under bildene skrev Coca Cola: «We turn the hate you found into something happy. RT to make people :)»

Det gikk greit en liten stund, helt til nettstedet Gawker oppdaget at en av de automatiske meldingene fra Coca Cola hadde satt sammen et kjent slagord fra hvite nasjonalister til et bilde av en hund. Da fikk de en idé.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hitler-sitater
- Selv når teksten er formet som en hund, er det urovekkende å se Coca Cola, brusselskapet, oppfordre sine følgere i sosiale medier til å beskytte eksistensen og reproduksjonen av hvite rasister, skriev Gawker-redaktør Max Read i en uttalelse, ifølge nettstedet AdWeek, med henvisning til det nasjonalistiske budskapet i teksten.

Nettstedets utviklingssjef Adam Pash opprettet den automatiserte Twitter-kontoen «MeinCoke», og lot den spy ut teksten fra Adolf Hitlers bok «Mein Kampf», twittermelding for twittermelding.

Alle ble lenket til Coca Cola-kampanjen, og dermed omgjort til bilder av en smilende banan, trommespillende katter, en sovende mann i lenestol, en fugl med cowboyhatt og en coladrikkende hamburger. For å nevne noe. Du kan se bildene her, hos Gawker.

Tirsdag, etter å ha postet et bilde av et smilende sjørøverskip bestående av teksten «My father was a civil servant who fulfilled his duties very conscientiously», sluttet Coca Cola å svare, skriver Gawker.

Onsdag stoppet de hele kampenjen, og en talskvinne for Coca Cola sendte følgende uttalelse til Adweek:

- MakeItHappy-beskjeden er enkel: Internett er hva vi gjør det til, og vi håpet å inspirere folk til å gjøre det til et mer positivt sted. Det er uheldig at Gawker prøver å gjøre denne kampanjen til noe den ikke er. Å lage en bot som forsøker å spre hat gjennom #MakeItHappy, er det perfekte eksempel på den utbredte negavititeten på nett, som Coca Cola ville peke på gjennom denne kampanjen.

Gawker får kritikk
Coca Cola har blitt latterliggjort på Twitter etter Gawkers stunt, men også Gawker har fått mye kritikk for å ødelegge kampanjen.

- Må si at stuntet Gawker kjørte mot #MakeItHappy-kampanjen er patetisk og nøyaktig årsak til at jeg ikke leser / vil lese hva de skriver, skriver for eksempel Randall P. Jenkins.

Det er imidlertid ikke første gang en twitter-kampanje blir offer for slike stunt. I november i fjor måtte New England Patriots rykke ut og beklage etter at den automatiske twitter-kontoen deres ble lurt til å sende ut en rasistisk melding, ifølge Adweek.

Samme måned la Bill Cosby ut et bilde av seg selv på twitter-kontoen sin, og inviterte følgerne sine til å lage «memes» med bildet - legge på morsomme bildetekster og spre det videre. Det ble ikke videre morsomt for Cosby selv, da følgerne brukte bildet til å peke på alle overgrepsanklagene som har kommet mot ham. Det hele ble blant annet omtalt av New York Post.