<b>KLAPPES: </b>I femte episode av sesong sju møtes Drogon og Jon Snow. Foto: HBO
KLAPPES: I femte episode av sesong sju møtes Drogon og Jon Snow. Foto: HBOVis mer

Lydeffekter i Game of Thrones:

Lyddesigneren baserte dragens knurring på sexlyder

Nå leter Paula Fairfield systematisk blant slike videoer.

(Dagbladet): Når man skal skape et univers er det mye som må modeleres godt. Skal du ha drager i en TV-serie, blir det en del penger på spesialeffekter.

Men en annen effekt er også avgjørende, nemlig lyden.

Paula Fairfield er lyddesigner på «Game of Thrones» og gjør lydene til de mer fantastiske figurene, i ordets egentlige betydning, som mammuter, hvitvandere, drager og ulver.

Tilpasset dragenes alder

I en The Frame-podcastepisode laget tidligere i sommer, forklarer hun hvordan hun jobbet med dragene.

Paralelt med at Drogon, Rhaegal og Viserion gikk fra å være babyer, til barn til tenåringer, til voksne, måtte Fairfield lage lyd som passet til dem.

I tredje sesong måtte hun lage lyd til en scene hvor Drogon lander på et skip. Daenarys klapper ham og han maler litt.

- Det morsomste med malelydene, er at jeg jaktet og jaktet for å finne den riktige lyden, og mens jeg lette fant jeg en lyd av to kjempeskilpadder som hadde sex, forteller hun i podcasten.

Fortsetter å se dyrevideoer

Fairfield forteller at hun observerte folk som så videoen, og at de alltid fniste litt av de primale lydene

- Stønningen fra den mannlige skilpadden er det jeg brukte som basis for hvordan unge Drogon malte.

Hun ble tilsynelatende fornøyd med resultatet, for i ettertid har hun fortsatt å lete etter lyder av større dyr som parer seg.

Men det er flere lyder som skal lages, og til en annen scene der ømheten mellom drage og menneske skulle fram, har hun brukt lyder fra hunden sin.

- En av de vakreste lydene er når hun kommer bort til meg og lager en lyd ømt i øret mitt, en knapt hørbar pipende lyd i nesa. Det er et annet tegn på ømhet.