RYTMISK PROSA: Da Lydia Davis var tenåring, var hun mest opptatt av musikk, særlig Bach. Hun spiller fiolin og piano. Hun legger sterk vekt på rytme også i setningene sine.
RYTMISK PROSA: Da Lydia Davis var tenåring, var hun mest opptatt av musikk, særlig Bach. Hun spiller fiolin og piano. Hun legger sterk vekt på rytme også i setningene sine.Vis mer

Lydia Davis (69) har lært seg norsk ved å lese Dag Solstads Telemark-roman

For å gjøre en lang historie kort.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

STAVANGER (Dagbladet): Lydia Davis (69) er en av de mest originale, amerikanske forfatterne i sin generasjon. Hun har bare skrevet én roman i full størrelse, «The End of the Story» (1994), men desto flere korte historier, samlet i rundt ti bøker. Enkelte av dem er bare på en setning, andre på noen sider.

Det er disse korte historiene hun er blitt kjent for. Kritikerne blir forvirret. Hva er dette? Anmeldere liker å kunne knytte tekster til en sjanger. Er dette en roman, en novelle eller et dikt. Litt orden må man ha i sysakene. Men det bryr ikke Lydia Davis seg om. Hun sier at hun ikke skriver short stories, altså noveller, men stories.

Desperate litterater har forsøkt seg med prosalyrikk, meditasjoner, miniessays, anekdoter, fabler, plutselig fiksjon, epigrammer, miniatyrer, aforismer, observasjoner, korttekster, lynprosa. Davis bare smiler.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn