- Lykke er kjedelig

Paulo Coelho har solgt 46 millioner bøker i 150 land, han er søkkrik, har mottatt en lang rekke priser og ble nylig det yngste medlemmet av Brasils litterære akademi. Men lykkelig er han ikke.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- Jeg er aldri lykkelig. Det er kjedelig. Lykken er som søndagsettermiddager. Men jeg kan kjenne en dyp tilfredsstillelse. Jeg er en kriger, ingen vismann, jeg trenger utfordringer, sier Coelho. Han er på norgesbesøk, seks år etter forrige visitt, da hans gjennombruddsroman «Alkymisten» kom ut på norsk.

I GÅR FIKK prinsesse Märtha Louise etter eget ønske hilse på Coelho. I NRK-dokumentaren «Prinsessen», som ble laget i forbindelse med trettiårsdagen hennes i fjor, fortalte hun at Coelho er hennes yndlingsforfatter. Navnet hans var også brodert på kjolen hun bar på trettiårsdagen sin.

- Jeg er beæret og imponert. Det er fint å få hilse på den norske prinsessen, men for meg er det like spennende å møte en leser i Kina eller Portugal.

I HØST KOM kom Coelhos siste roman «Djevelen og frøken Prym» ut på norsk. Den handler om den vesle fjellandsbyen Viscos, som en dag får besøk av en mystisk fremmed som bærer på en sekk med elleve gullbarrer. Dem viser han til ungjenta Chantal før han graver dem ned i skogen. Så stiller han Chantal overfor et gusomt dilemma: Landsbyen skal få alt gullet på én betingelse: at de dreper en av sine egne. Dette skal gi den fremmede svar på spørsmålet om mennesket dypest sett er ondt eller godt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer