Lykke til neste år!

Den store blues- og rootsfestivalen for de «godt voksne» på Hellerudsletta trakk vel ti tusen i løpet av to hele dager med musikk. Det er færre enn forventet, men trolig nok til at arrangørene ikke taper penger. Men hvorfor kommer det ikke flere til den kanskje største rockefestivalen i Norge noensinne, målt i antall band og timer med musikk - fra fem scener, bare noen minutter med bil fra Oslo?

  • Nærmere 70 band var i sving fra oppvarmingen torsdag til 04.00-tida godt inne i søndagen. Gigantomani kan man kanskje kalle det, men arrangørene satset maksimalt på at alle skulle finne noe for sin smak. En flott ambisjon, men når publikum må velge mellom flere konserter, kommer også frustrasjonen over at man samtidig går glipp av noe viktig. Det verste utslaget kom lørdag, da John Kay & Steppenwolf knapt hadde kommet i gang ute før britiske Eric Burdon & The New Animals dro i gang i den store hallen. Samtidig spilte Mason Ruffner og R.L. Burnsides band, Cedric Burnside og Kenny Brown, på rootsscenen. Her lå det an til personlige konflikter - særlig for undertegnede, som følte seg forpliktet til å anmelde trekkplasteret Steppenwolf.
  • Ruffner, som er på norgesturné, tok det ikke tungt - selv om han selv gjerne kunne tenkt seg å høre Steppenwolf.

- Vi merket at folk strømmet til da de sluttet, men da var vi også nesten ferdige. Men det er første gang de arrangerer festival. Sånne ting justerer de til neste år, sa Ruffner nøkternt da vi møtte ham seint natt til i går.

- Men vi har knapt vært på en bedre organisert festival, føyde Kenny Brown til.

  • En god attest til festivalsjef Bård Lyberg og hans 400 frivillige hjelpere, det. Og Lyberg, som allerede har begynt å tenke på neste års festival, gjorde seg tidlig opp tanker rundt hva som ikke funket. Det ble raskt klart at det er for tidlig å starte festivalen torsdag kveld. Neste år kan hoveddagene bli lørdag og søndag. Det vurderes også å ha separate billetter for et par store navn, med muligheter for å løse festivalbillett for dem som vil ha mer. 590 kroner for én dag eller 990 for to er kanskje i overkant, men på den andre siden betaler folk gladelig 400 kroner for én artist i Oslo Spektrum - hvis vedkommende er stor nok.
  • De nærmeste dagene skal jomfrufestivalen evalueres. Den må innarbeides, og det er for tidlig å avskrive nykommeren. Men det er nok lurt å redusere antall artister og scener noe, til fordel for et program med noen flere overraskelser, færre kollisjoner og et par enda større navn på plakaten. La oss håpe festivalen kommer enda sterkere neste år.